Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TURKISH BOOK ARTS SAN 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Turkish Architectural Ornamenting Arts

Turkish Miniature Art

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Asst. Rumeysa IŞIK YAYLA

Dersin Amacı

It is aimed to explain book arts

Dersin İçeriği

Definitions and terms related to book arts (Caligraphy, Book binding, Miniature, Paper marbling, Kaat-ı Arts)

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Recognize the resources of the subject 1 - 2 - B -
2 - Delineates the materials 1 - 5 - A -
3 - Identifies the connections between types of arts 5 - 6 - C -
4 - Proposes research projects regarding the subject 16 - D -
5 - Results trying the comparative conclusion related with the subject 3 - 8 - 9 - C -
6 - Knows about the development of Turkish book arts 1 - 2 - A -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 5:Demonstration 6:Motivations to Show 16:Project Based Learning 3:Discussion 8:Group Study 9:Simulation
Ölçme Yöntemleri: B:Oral Exam A:Testing C:Homework D:Project / Design

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Scope and limits, resourches
2 Terms of book, culture, art and contents
3 The emergence of book arts
4 History of calligraphy art and materials
5 Aklam-ı Sitte and Calligraphists
6 History of gilding manuscript and materials
7 Types of gilding
8 Exam
9 History of binding and materials
10 Types of binding
11 History of marbling art and materials
12 Types of marbling art
13 History of Kat'ı art and types
14 History of miniature arts and materials

Kaynaklar

Ders Notu

Given by lecturer.

Ders Kaynakları

BİROL,İ. - DERMAN,Ç., Motifler, Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991

ERSOY, A., Türk Tezhip Sanatı, Akbank Yayınları, İstanbul 1988

KESKİNEL, C., Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000

ÖZEL, M., Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1995

ÖZEL, M., Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1999

ÖZEN, M. E., Türk Tezhip Sanatı,Özen Yayınevi, İstanbul 2003

ÖZEN, M. E., Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitabevi, İstanbul 2007

DERMAN, U.,  Türk Sanatında Ebru, İstanbul 1997

BAŞAR F. -TİRYAKİ Y.,Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, İstanbul 2000

SERİN, M., Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaları, İstanbul 2000

SERİN,M., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999

ALPARSLAN, A., Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul 1999

SUBAŞI, M.H., Yazıya Giriş, İstanbul 1997

ÖZCAN, A. R., Hat ve Tezhip Sanatı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2012

TÜRK, A., Bir Sanata Can Vermek Katı, Murat Kitapevi, İstanbul 2010

MAHİR, B., Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2012

TANINDI, Z., Türk Minyatür Sanatı, İş Bankası Yayınları, İstanbul 1996

İNAL, G., Türk Minyatür Sanatı, AKM Yayınları, Ankara 1976


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 He/She a scientific study one of an Art Historian fielding by getting habit in project form way of thesis. X
2 He/She draws the progress of the art during the historical period. X
3 He/She concieves the artistical styles and specialist value. X
4 He/She grills specialistics of our artistical materials and contributing to the world art history. X
5 He/She makes analogical worth who has inself and has comprehension the facts her/His ownage.confidence using own culture and art. X
6 He/She discusses own scientifies studies with other scientits in the national and international meeting. X
7 He/She things of conservation and keeping alive of cultural and artistic material as a modern and sensitive person. X
8 He/She develops own capacity about comment on the artistical material in the period of product or modern age. X
9 He/She a scientific study one of an Art Historian fielding by getting habit in project form way of thesis.
10 He/She draws the progress of the art during the historical period. X
11 He/She concieves the artistical styles and specialist value. X
12 He/She grills specialistics of our artistical materials and contributing to the world art history. X
13 He/She makes analogical worth who has inself and has comprehension the facts her/His ownage.confidence using own culture and art. X
14 He/She discusses own scientifies studies with other scientits in the national and international meeting. X
15 He/She things of conservation and keeping alive of cultural and artistic material as a modern and sensitive person. X
16 He/She develops own capacity about comment on the artistical material in the period of product or modern age. X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 50
KisaSinav 1 30
Odev 1 20
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 3 48
Mid-terms 1 15 15
Quiz 1 8 8
Assignment 1 20 20
Final examination 1 20 20
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü /25(s) 6
Dersin AKTS Kredisi 6
; ;