Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metin Şerhi ve Analizi ITS 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Metin şerhinde kullanılan klasik ve modern yöntemlerin öğretilmesi, metin tamiri, tenkidi ve tahlili hakkında temel becerilerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Klasik ve modern şerh yöntemlerinin, şerhle ilgili yan kavramlar ışığında; manzum ve mensur örnekler üzerinden incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metin şerhiyle ilgili yan kavramlar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Klasik ve modern şerh yöntemlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Metin tamiri ve tenkidini edebî metinler üzerinden analiz eder. Tartışma, Gösterip Yaptırma,
4 Kelime merkezli şerh ve haşiye aparatlarının metindeki rolünü tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Klasik ve modern yöntemlerin çalışmaların anlaşılması hususundaki etkisini kavrar. Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Şerh metodlarını kullanarak manzûm ve mensûr örnekler üzerinden yorum yapar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metin şerhinde takip edilecek usûller hakkında genel bilgi
2 Metin tamirinin Usûl ve Esasları
3 Metin tenkîdi hakkında temel bilgiler
4 Haşiye ve Talikat Geleneği Açısından Aparat Yazımının Usûlü
5 Klasik metin çözümleme biçimi olarak kelime merkezli şerh
6 Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Yapısalcı Yaklaşım
7 Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Psikoanalitik Yaklaşım
8 Modern Metin Çözümleme Yöntemleri: Ontolojik Yaklaşım
9 Fuzûlî Dîvânı’nın Ontolojik Yaklaşımla Değerlendirilmesi
10 Ontolojik Tahlil Yöntemiyle Fuzûlî Dîvânı’nında Bazı Gazellerin Değerlendirilmesi
11 Bağdatlı Rûhî Dîvânı’nın Kavramsal Açıdan Tasnifi
12 Bağdatlı Rûhî’nin Terkîb-i Bendlerinin Yapısalcı Açıdan Çözümlenmesi
13 Sinan Paşa’nın Tazarru-nâme’sinin Şerh Teknikleri Açısından Değerlendirilmesi
14 Âbidin Paşa’ın Mesnevî Şerhinin Kurmaca Tekniği ve Estetik Açıdan Değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ali Nihad Tarlan (1981), “Metinler Şerhine Dair”, Edebiyat Meseleleri, İstanbul: Ötüken Yayınları.
2. Ali Nihad Tarlan (2003), Şeyhî Dîvânı’nı Tetkik, Ankara: Akçağ Yay.
3. Tunca Kortantamer (1994), “Teori zemininde metin şerhi meselesi”, EÜEF Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Sayı: 8, s. 1-10.
4. Muhammet Nur Doğan (2005), ¨Metin Şerhi Üzerine¨, Eski Şiirin Bahçesinde, İstanbul: Alternatif Yay.
5. Mertol Tulum (2011), Sinan Paşa Yakarışlar Kitabı, İstanbul: Vakfı Yay.
6. Cem Dilçin (1999), ¨Fuzuli?nin Bir Gazelinin Şerhi ve Yapısal Yönden İncelenmesi, Ankara Üniversitesi DTCF Türkoloji Dergisi, IX/1 s. 43-98.
7. İsmail Güleç (2010), Klasik Türk Edebiyatı Metinleri Nasıl Şerh Edilmeli, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Sayı: 42, s. 83-111.
8. Emine Yeniterzi (1999), “Metin Şerhi ile İlgili Görüşler”, SÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 5, s. 59-68.
9. Cem Dilçin (1991), ¨Fuzuli?nin Bir Gazelinin Şerhi ve Yapısal Yönden İncelenmesi¨, Ankara Üniversitesi DTCF Türkoloji Dergisi, Sayı: IX/1, s. 43-98.
10. İsmail Kara (2011), İlim Bilmez Tarih Hatırlamaz Şerh ve Hâşiye Meselesine Dair Birkaç Not, İstanbul: Dergâh Yay.
11. Kenan Mermer (2011), “Abdülhak Hâmid Tarhan’ın ‘Bir Leyle-i Ye’s’ Şiirinin İrreel Alanı (Hinterground) Merkeze Alan Ontolojik Tahlili Denemesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/2 Spring, p. 657-680.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 Metin Tenkidi 0 MB
2 Şurûh metodolojisi 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak;
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak;
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Performans Görevi (Seminer) 20
3. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 3 10 30
Final 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6