Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihinde İran ITS 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslâm tarihinde önemli bir iz bırakmış olan İran coğrafyasında kurulmuş devlet ve emirliklerin tarih, kültür ve medeniyetlerinin tanıtılması; İslam Tarihi içinde İran’ın yerini belirlemek

Dersin İçeriği

Ortaçağ İslam Tarihinde İran’ın tarihi ve kültürel yapısı ile, siyasi ve sosyo-ekonomik gelişmelerini tespit etmek. İran’da İslâm kültür ve medeniyetinin tesisini ve gelişmesini ortaya çıkarmak

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İran coğrafyasında kurulmuş olan devletleri listeler. Anlatım, Soru-Cevap,
2 İran coğrafyasında kurulmuş olan devletlerin siyasi tarihini özetler. Anlatım, Soru-Cevap,
3 İran coğrafyasındaki düşünce akımlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İran coğrafyasında oluşan kültür ve medeniyeti analiz eder. Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 İslâm tarihinin akışı içinde İran kültürünün yerini belirler. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
6 İran coğrafyasının İslâm medeniyetine katkılarını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İran’ın Tarihi Coğrafyası -
2 İran’da İslâmiyetin yayılması -
3 İran’da İslâm Teşkilatının Oluşumu -
4 Emeviler Döneminde İran -
5 İran’da mevâlî Politikası -
6 İran’da Şuubi Hareketi -
7 İran’da Emeviler Döneminde İsyanlar ve Sonuçları -
8 İran’da Abbasi Dönemi Gelişmeleri -
9 İran’da Abbasi Dönemi Kültürel Yapısı -
10 İran’da Şiilik -
11 İran’da Zerdüştlüğe Bağlı Gelişen Akımlar -
12 İran’da Ortadoks Şiilik Akımı : Büveyhiler -
13 İran’da Samani Rönesansı -
14 İran’da Türkler -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Al-Isfahânî (1943), İmad Ad-Din Al-Kâtib Al-Bundâri tarafından ihtisar edilen, Zubdat Al- Nuşra ve Nuhbat Al Usra, eserinin tercümesi, Türkçe´ye çeviren Kıvameddin Burslan, İstanbul.
[2] İbnü´l Adim (1982), Bugyetü´t-Taleb fi Tarihi Haleb(seçmeler), (Biyografilerle Selçuklular Tarihi), çev. Ali Sevim, Ankara.
[3] Lombard, Maurice (1983), İlk Zafer Yıllarında İslam, çev. Nezih Uzel, İstanbul.
[4] el-Maverdi (1994), Ebu´l-Hasan Habib El-Ahkamü´s-Sultaniye- İslam´da Devlet ve Hilafet Hukuku, çev. Ali Şafak, İstanbul.
[5] Cüveynî (1999), Alaaddin Ata Melik Tarih-i Cihangüşa, Ankara.
[6] el-Belâzurî (2002), Fütûhu´l-Büldân, çev. Mustafa Fayda, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 20 60
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6