Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Selçuklu Sanatı Tarihi ITS 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Selçuklu sanatının gelişimini ve özelliklerini öğrenmek. Büyük Selçuklu ve Anadolu Selçuklu dönemlerinde yapılmış önemli eserleri tanımak

Dersin İçeriği

Selçuklu mimarisinin tarihsel gelişimi, Camiler, Medreseler, Mezar yapıları, Kervansaraylar. Mimari süsleme ve el sanatları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Büyük Selçuklu mimarisinin özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bu dönemde yapılmış önemli mimari eserleri tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Büyük Selçuklu eserlerinde görülen süsleme unsurlarını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Anadoluda inşa edilmiş Selçuklu eserlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Selçuklu medreselerinin genel özelliklerini açıklar. Anlatım,
6 Selçuklu dönemindeki mescit, cami, medrese ve türbe mimarisinin tarihsel gelişimini yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Selçuklu yapılarında görülen taş ve tuğla işçiliğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
8 Selçuklu dönemi çini eserlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi
2 Camiler ve Medreseler
3 Büyük Selçuklu Kervansarayları
4 Mezar Yapıları
5 Büyük Selçuklu mimarisinde Süsleme Unsurları
6 Anadolu Selçuklu Camileri
7 Anadolu Selçuklu Medreseleri
8 Kubbeli ve Eyvanlı Medreseler
9 Kümbet ve Türbeler
10 Kervansaraylar
11 Saray ve Köşkler
12 Mimari Süsleme ve El Sanatları
13 Taş Süsleme ve Tuğla İşçiliği
14 Çini ve Seramik Sanatı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Aslanapa O. (1989): Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
[2] Öney, G. (1992): Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El sanatları, Ankara: T. İş Bankası Yayınları
[3] Can, Y. - Gün, R. (2005): Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun: Din ve Bilim Kitapları.
[4] Dündar, A.K. (Editör) (2018): Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6