Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis ITS 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlk Dönem İslam Tarihi Çalışmalarında kullanılan Hadis kaynaklarını, özelliklerini ve bilimsel ölçütler çerçevesinde kullanımını öğrenmek
Dersin İçeriği Hadis Tarihi, İslam Tarihi´nin Kaynağı Olarak Kullanılan Hadis Literatürü, Hadis Tarih İlişkisi Bağlamında Kaynakların Analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis kaynaklarının temel özelliklerini anlatır. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Tarih çalışmalarında hadis kaynaklarını kullanırken alan bilgisini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Hadis kaynaklarını çözümler. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Tarih bilimi ile diğer bilim dalları arasında korelasyon kurar. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Ele aldığı konuları daha zengin bir biçimde tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 Sosyal hadiselerin, hadislere tesirini örneklendirir. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç
2 Hadis Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç
3 Hadis ve Tarih Yazımı
4 Hadislerin Tespitinde Tarihi Veriler
5 Hadislerin Tashihinde Tarihi Veriler
6 Sosyal Hadiseler ve Hadislere Tesiri
7 Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri
8 Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri
9 Coğrafi Mekanlar ve Hadis Literatürüne Tesiri
10 Hadiste Zaman Uyuşmazlığı
11 Hadisçilerin Tarih Çalışmalarına Bakış Açısı
12 İbn Ebî Şeybe´nin Musannef´inin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi
13 Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi
14 Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi: Meğazi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Sezgin, Fuat (2002): Buhari´nin Kaynakları, Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Tosh, J. (1997): Tarihin Peşinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
[3] Caunce, S. (2001): Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
[4] Tekineş, A. (2004): "Hadis ve Tarih: Metodolojik Bir Karşılaştırma", Hadis Tetkikleri Dergisi, İstanbul.
[5] Tekineş, A. (2006): Bilgi Kaynağı Olarak Hadis, İstanbul: Akademi Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6