Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roma ve Osmanlı Yüksek Öğreniminin Karşılaştırılma YOG 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yükseköğretimin tarihsel gelişimi hakkında bilgi vermek, günümüz yükseköğretiminin temellerinin ve tarihsel gelişimimin kavranmasını sağlamak
Dersin İçeriği Yükseköğretim günümüz dünyasında en önemli konular arasında yerini almıştır. Günümüzü anlamak ancak geçmişi anlamakla mümkündür. Bundan dolayı günümüz Türk yükseköğretimini anlayabilmek için de onun tarihsel arka planını anlamak zorundayız.
Türk yükseköğretiminin tarihsel arka planında iki önemli unsur yatmaktadır. Biri İslam medeniyetinin şekillendirdiği Selçuklu ile başlayan ve Osmanlılarda kemale eren sistemdir. Diğeri ise Tanzimat?tan sonra yaygınlaşan Batı tarzındaki yüksekokullardır.
Batı tarzındaki yüksekokulların temelinde ise antik Yunan ve Roma dönemleri yatmaktadır. Romalıların Hıristiyanlaşmalarıyla da bir çağ boyunca Hıristiyanlık etkisi bulunmaktadır.
Bu derste öğrencilerimize farklı iki medeniyet dairesinde gelişen iki yükseköğretim sistemini benzer ve farklı noktaları üzerinden tanıtılmaya çalışılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Romalılarda yükseköğretim konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Osmanlılarda yükseköğretim konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
3 Roma ve Osmanlı yükseköğretim sistemlerini mukayese edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Roma ve Osmanlı yükseköğretim sistemlerini diğer büyük imparatorluklarla mukayese edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Saray-yükseköğretim ilişkisinden yola çıkarak devlet-yükseköğretim ilişkisini kurabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Roma yüksek öğretiminin temelleri
2 Osmanlı yüksek öğretiminin temelleri
3 Roma´da kurulan ilk yüksek öğrenim kurumları ve kuruluş hikayeleri
4 Osmanlılarda kurulan ilk yüksek öğrenim kurumları ve kuruluş hikayeleri
5 Öğretim üyeleri ve öğretim üyelerinin yetişmelerinin karşılaştırılması
6 Bina ve techizatın karşılaştırılması
7 Ders programlarının ve saatlerinin karşılaştırılması
8 Öğrencilerin karşılaştırılması
9 Derslerin ve okutulan kitaplarının karşılaştırılması
10 Arasınav
11 Kütüphanelerin karşılaştırılması
12 Yükseköğretim-Hanedan ilişkisi bakımından karşılaştırılması
13 Yükseköğretimin devlet idaresindeki yeri bakımından karşılaştırılması
14 Başkent-taşra yükseköğretim kurumları arasındaki farklar
Kaynaklar
Ders Notu Oktay Aksit, Roma Imparatorluk Tarihi, Istanbul: Edeb. Fak. Yay., 1985.
Akyüz, Yahya: Türk Eğitim Tarihi, Ankara: 1989.
Ders Kaynakları Akkutay, Ülker: Enderun Mektebi, Ankara: 1984
Uzunçarşılı, İsmail Hakkı: Osmanlı Devleti?nin Saray Teşkilatı, 3. Bs., Ankara: TTK, 1988.
Miller, Barnette (1973): The Palace School of Muhammad the Conqueror, New York: Arno Press.
Aldrete, Grogery S. (2004): Daily Life in The Roman City, Westport/London: Greenwood Press.
Cowell, F. R. (1964): Everyday Life in Ancient Rome, London/New York: Batsford/Putnam?s Sons.
Bowen, James (1972): A History of Western Education 1-3, New York: St. Martin?s Press.
Inalcik, Halil (2003): Sair ve Patron: Patrimonyal Devlet ve Sanat Uzerinde Sosyolojik Bir Inceleme, Ankara: Dogu-Bati Yayinlari.
Erünsal, İsmail, Osmanlı Vakıf Kütüphaneleri, Ankara: TTK, 2009.
Mehmed Refik Bey, ??Organization of the Palace School at the time of Muhammad II??, Edebiyat-ı Osmaniye Mecmuası 4 Şubat 1913, s. 274.
Bury, J. B. History of the Later Roman Empire, London 1931
Adıvar, Adnan: Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul: Remzi, 1982.
Bonner, Stanley (1977); Education in Ancient Rome From the Elder Cato to the Younger Pluny, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Boyd, Wiliam (1968): The History of Western Education, 9. Bs., London: Adam Charles Black.
Newman, Poul B. (2007): Growing Up in the Middle Ages, London and Jafferson (NC-USA): McFarland.
Orme, Nicolas (1984): From Childhood to Chivalry The Education of the English Kings and Aristocracy 1066-1530, London and New York: Methuen.
Medieval Education (2005): ed. Ronald B. Begley, Joseph W. Koterski, S. J., New York: Fordham University Press.
Piltz, Anders (1981): The World of Medieval Learning, trans. David Jones, New Jersey: Barnes&Noble Books.
Seckinger, Richard K. (1973): ?Paris: From Cathedral School to University?, The University World, A Synoptic View of Higher Education in The Middle Ages and Renaissance, ed. Douglas Radcliff-Umstead, Pittsburgh: University of Pittsburgh, p. 24-37.
Verger, Jacques (1997): Men of Learning in Europe at The And of The Middle Ages, trans. Lisa Neal, Stevan Rendall, Indiana: University of Notre Dame Press.
Willemsen, Annemarieke (2008): Back to the Schoolyard, The Daily Practice of Medieval and Renaissace Education, Turnhout (Belcika): Prepols Publishers.
Rashdall, Hastings (1987): The Universities of Europe in the Middle Ages I-III, New York: Oxford University Press.
Cordasco, Francesco (1976): A Brief History of Education, Totowa (NJ): Littlefield Adams Co.
Boyd, William (1968): The History of Western Education, London: Adam Charles Black.
Shahar, Shulamith (1990): Childhood in The Middle Ages, New York: Routledge.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6