Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönetim ve Organizasyon ISL 104 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. FARUK DURSUN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARAKİRAZ, Öğr.Gör.Dr. FARUK DURSUN,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Umut Orhan, Arş.Gör. Duygu Terzi

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğine ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yönetim teorilerini değerlendirebilir ve sorgulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilir. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilir. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yönetsel süreçleri kavrayabilir ve irdeleyebilir. Soru-Cevap, Anlatım,
6 Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak eleştirel biçimde değerlendirebilir.
7 Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (Tarihsel gelişim, temel kavramlar) Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
2 Yönetim süreci/fonksiyonları Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
3 Klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
4 Klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
5 Neo klasik yönetim düşüncesi Atilla Baransel Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi, İstanbul Üniv. Yayınları Yayın No: 3295, İstanbul, 1979
6 Modern yönetim düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
7 Matris organizayon ve amaçlara göre yönetim Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
8 ARA SINAV
9 Post modern yönetim düşüncesi Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
10 Yeni yaklaşımlar 1: Z Teorisi ve TKY EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul
11 Yeni yaklaşımlar 2: Temel yetenek, dış kaynak kullanımı Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
12 Yeni yaklaşımlar 3: Şebeke organizasyon, küçülme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
13 Yeni yaklaşımlar 4: Değişim mühendisliği, kıyaslama Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
14 Yeni yaklaşımlar 5: Personel güçlendirme, öğrenen organizasyon değerlendirme Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş 12. baskı, beta yayınları, 2010
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları

1-) Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık
2-) Koçel, Tamer (2003), İşletme Yöneticiliği, Beta Basım Yayın, İstanbul.
3-) Şimşek, M.Şerif ve Said Kıngır (2006), Çağdaş Yönetim Araçlarından Seçmeler, Nobel Yayın ve Dağıtım, İstanbul
4-) Yönetim Teorileri ve Yaklaşımlarına İlişkin Makale ve Bildiriler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yeni ve Güncel teknolojileri takip edebilir ve bunları değerlendirebilir X
2 Kurumsal Bilişim Sistemlerini işleyişini anlayabilir ve bu sistemleri temel seviyede kullanabilir X
3 Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur X
4 Modellenmiş işletme problemlerini bilişim teknolojileri yardımıyla çözer ve çözümleri yorumlar X
5 Bilişim odaklı projelere takımın bir bireyi olarak katkı sağlar X
6 Proje yönetiminde takım çalışmasını destekleyen bilgi teknolojileri araçlarını etkin bir biçimde kullanır X
7 Temel işletme fonksiyonlarına ve bilişim teknolojilerine hâkim olur ve bunlar arasındaki bağlantıyı kurar X
8 Kurumsal bilişim sistemlerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması süreçlerine katkı verir. X
9 Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilir ve bu dokümanları sunar X
10 Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlar ve bu sunumları sunar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6