Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağda Osmanlı Bibliyografyası YEN 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, Osmanlı Tarihinin temel kaynaklarının nelerden oluştuğu, bu kaynakların bibliyografik nitelikte ne gibi değerlendirmelere tabi tutulduğunu, Osmanlı tarihi hakkında ne gibi bibliyografya çalışmaları yapıldığının kavratılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Osmanlı tarihi hakkında yapılan bibliyografya çalışmaları ele alınacaktır. Yeniçağ boyunca ve modern çağda yapılan her türlü bibliyografya çalışması dersin ilgi alanına girmektedir. Bu yönüyle, ders, bibliyografik eserlerin incelenmesine öncelik verecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bibliyografyanın niteliği, araştırıcı için ne gibi bir değere ve öneme sahip olduğunun kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bibliyografyanın izlenmesinin gereğini kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yeniçağ Osmanlı tarihi boyunca bibliyografik alanda ne gibi etkinliklerin ortaya çıkmış olduğunu belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kaynakların hangi kategorilere ayrıldıklarını bibliyografik boyutta ortaya koyar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yeniçağ’da Osmanlı bibliyografyasının çağdaş araştırıcılık içinde nasıl yer tuttuğunu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin niteliği, amacı ve kapsamı
2 Yeniçağ’da Osmanlı Vakanüvisleri Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Ankara 1982
3 Alman, Fransız, Hollandalı, İngiliz, İspanyol, İsveç, İtalyan, Rus vs. Seyyahları ve seyahatnameleri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007, 155 – 220.
4 Osmanlı Bibliyografik eserleri Şakayık – ı Numaniyye
5 Osmanlı Bibliyografik eserleri Keşfüzzünun
6 Osmanlı Bibliyografik eserleri Tezkireler
7 Osmanlı Biyografik eserleri: Ulema , Şeyhülislam biyografileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 134 - 149
8 Osmanlı Biyografik eserleri: Veziriazam, kaptan – I derya ve diğer biyografik eserler Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 134 - 149
9 Ara sınav
10 Münşeat mecmuaları Yayınlanmış olanlar, bu konudaki her türlü kitap ve makale araştırılacak
11 Osmanlı tarihi hakkında yapılmış her türlü bibliyografik araştırmalar: Makale derlemeleri
12 Osmanlı tarihi hakkında yapılmış her türlü bibliyografik araştırmalar: Kitap derlemeleri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 185 – 197.
13 Türkiyenin Çağdaş Osmanlı Tarihçileri Fuat Köprülü, Ö. Lütfi Barkan, Halil İnalcık, vs.
14 Dünyada yetişmiş Çağdaş Osmanlı Tarihçileri ve eserleri Adam Gibbons, Friedrich Giese, Paul Wittek, Colin Imber, Suraiya Faroqhi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, 3 cilt, İstanbul 1925; Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Ankara 1982; Binark, İsmet, Türkçe ve Yabancı Dillerde Yayınlanmış Kaynaklar, Ankara 1995; Okay Cüneyd, Osmanlı Süreli Yayınlar Üzerine Bir Bibliyografya Denemesi, Ankara 200; Tuncor, Ferit Ragıp, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları Bibliyografyası (1923-1993), İstanbul 1996; Laçiner, Sedat, Turkey And The World / A Complete Bibliography of Turkey and Turks in English, İstanbul 2001; Koray, Enver, Türkiye tarih yayınları bibliyografyası, İstanbul 1959. Osmanlı nişanları = the Ottoman orders (Hazırlayanlar: Ibrahim Artuk - Cevriye Artuk), İstanbul 1967

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6