Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı Mensur Metin İncelemeleri ETE 524 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ORHAN KAPLAN
Dersi Verenler Prof.Dr. İSMAİL GÜLEÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar ÇALIK, Arş. Gör. M. Tarık ABLAK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen klasik Türk edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; tezkireler, gazavatname, hamzaname, seyahatname gibi türlerin ve konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dibacelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması.

Dersin İçeriği

13.-19. yüzyıl arasında yaşamış yazarların mensur eserlerinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışma yapmak. Böylece hem şair ve yazarların şahsi üslupları, hem de dönemin üslup özellikleri hakkında bilgi edinmek. Gerek dinî, gerekse propan metin örneklerinden hareketle mensur eserlerdeki içerik ve konu çeşitliliğine dair bilgi vermek. Bu yüzyıllara ilişkin mensur eserlerin, sonraki yüzyıl şair ve yazarları üzerindeki etkilerine dikkat çekmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinlerle ilgili bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinlerle ilgili hükme varır. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk Edebiyatı'nda nesir ve nesir örnekleri.
2 Şeyhoğlu Mustafa ve Kenzü'l-Küberâ isimli eseri.
3 Hamzanâme, Dânişmendnâme ve Battalnâme'den örnekler.
4 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dini ve tasavvufi metinler.
5 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, Tevarih-i Al-i Osman metinleri, el-Ferec Ba'de'ş-Şidde, dini ve tasavvufi metinler.
6 Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân'ın Envâru'l-Âşıkîn ve Sinan Paşa'nın Tazarrunâme adlı eserlerinden örnekler.
7 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği.
8 Sehî Bey'in Heşt Behişt, Âşık Çelebi'nin Meşâirü'ş-Şuarâ ve Kınalızâde Hasan Çelebi'nin Tezkiretü'ş-Şuarâsı'ndan seçme metinler.
9 ARA SINAV
10 17. yüzyılda nesir.
11 Evliya Çelebi ve Seyahatnameden seçme metinler. Kafzâde Fâizî'nin Zübdetül Eşar adlı tezkiresinden seçme metinler.
12 18. yüzyılda nesir.
13 Râmiz'in Âdâb-ı Zürefâ adlı tezkiresinden seçme metinler.
14 Esrâr Dede'nin Tezkire-i Şuarâ-yı Mevleviyye adlı tezkiresinden seçme metinler.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.
2. Cihan Okuyucu, M. Fatih Köksal, Ahmet Kartal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kesit Yay., İstanbul 2010.
3. Kınalızade Hasan Çelebi, Tezkiretü-şuara, c. I-II, Haz. İbrahim Kutluk, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1989.
4. Mustafa İsen, Künhü'l-Ahbâr'ın Tezkire Kısmı, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1994.
5. Evliya Çelebi Seyahatnamesi, Yapı Kredi Bankası Yayınları, İstanbul 1999.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
3. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6