Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı Manzum Metin İncelemeleri ETE 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMAİL GÜLEÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör.Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik edebiyatımızın 13. ve 19. yüzyıllar arasında yaşamış önde gelen şairlerinin eserlerinden seçme metinler üzerinde durulması ve bu metinlerin şerh edilmesiyle Klasik edebiyatımızın sembollerle dolu zengin dünyasına dikkat çekmek.

Dersin İçeriği

13-19. yüzyıl şairlerinin eserlerinden seçilmiş örnek şiirler üzerinde yorum ve tahlil çalışmaları yapmak. Böylece şairlerin biyografilerini, edebî kişilik ve şiir anlayışları ile yaşadıkları çağın şiirlerine yansıyan türlü özelliklerini tespit etmek. Klâsik edebiyatımızda bir nevi kurucu isimler olarak adlandırılan şairlerimizin ayrıntılı bir şekilde tanınmalarını sağlamak. Bu dönem şairlerinin sonraki yüzyıl şairleri üzerindeki etkilerine dikkat çekmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinlerle ilgili bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatındaki belli başlı manzum metinlerle ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 14. yüzyıla genel bir giriş. Sultan Veled, Ahmedî, Hoca Dehhânî ve Kadı Burhâneddin'in eserlerinden seçme metinler.
2 Âşık Paşa'nın Garibnâme'si, Ahmedî'nin İskendernâmesi ve Şeyhî'nin Harnâmesi'nden seçme metinler.
3 Ahmed b. Mesud'un Süheyl ü Nevbahâr'ı ve Erzurumlu Darîr'in Yûsuf u Züleyhâsı'ndan seçme metinler.
4 Necâtî ve Ahmed Paşa'nın Klasik edebiyatımızdaki etkileri ve eserlerinden seçmeler.
5 Sultan şairler ve Cem Sultan'ın önemi. Cem şairlerinden seçme metinler.
6 Bâkî'den kaside ve gazel örnekleri.
7 Fuzûlî'den kaside, gazel örnekleri. Leylâ ve Mecnûn mesnevisinden örnekler.
8 Bağdatlı Rûhî'nin Terkîb-i Bendi'nin incelenmesi.
9 ARA SINAV
10 Nefî'den gazel örnekleri.
11 Nâbî'den gazel örnekleri. Nâbî'nin Hayrâbâd ve Hayriyyesi'nden örnekler.
12 Azmizâde Hâletî'den rubai, Nâilî ve Neşâtî'den gazel örnekleri.
13 Nedîm'den kaside ve gazel örnekleri.
14 Şeyh Gâlib'den kaside ve gazel örnekleri. Hüsn ü Aşk mesnevisinden örnekler.
Kaynaklar
Ders Notu

Divan, mesnevi ve mecmualardan seçilmiş matbu / el yazması manzum metin örnekleri.

Ders Kaynakları

1. Sultan Veled, Kadı Burhâneddîn, Mesud Bin Ahmet, Mustafa Darîr, Şeyhoğlu, Ahmedî, Nesîmî, Dâî, Şeyhî, Necâtî Bey, Ahmed Paşa Divanları;
2. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I-II, Ankara 1996;
3. Ahmet Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ankara 1992.
4. Büyük Türk Klasikleri, Ötüken-Söğüt, İstanbul 1986.
5. Zâtî, Bâkî, Fuzûlî; Nefî, Nâilî, Neşâtî, Nâbî; Nedîm ve Şeyh Gâlib Divanları;
6. Muhsin Macit, Ömür Ceylan, Ozan Yılmaz, Klasik Dönem Osmanlı Nazmı, İstanbul 2013;
7. Ahmet Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ankara 1992.
8. Büyük Türk Klasikleri, Ötüken-Söğüt, İstanbul 1986.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6