Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mehmet Akif, Sanatı ve Düşüncesi YTE 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mehmet Akif Ersoy, yakın devir tarihimiz ve edebiyatımız için önemli bir isimdir. Modern Türk şiirinin kurucu isimlerinden biri olmasının yanında Meşrutiyet döneminden itibaren fikirleriyle de düşünce dünyamızda önemli akisler uyandırmıştır. Mehmet Akif şahsiyetiyle, sanatıyla ve fikirleriyle Türk edebiyatında adından en çok söz ettiren isimlerdendir. Bu bağlamda Mehmet Akif’i anlamanın aynı zamanda döneminin edebî ve siyasi şartlarının değerlendirilmesi için de önemli olduğu görülmektedir.
Dersin İçeriği Bu derste Türk edebiyatının önemli isimlerinden olan Mehmet Akif bütün cepheleriyle tanıtılacak, edebi şahsiyeti, fikirleri geniş bir şekilde ele alınacaktır.
Şairin eserleri ve hakkında yazılanlar yeni bir gözle tetkik edilecek, yeni bakış açıları ile Akif’e ve onun sanatına dair tespitler yapılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 M. Akif’in hayatı, edebî kişiliği ve eserleri hakkındaki bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Gelenek ve modernizim bağlamında M. Akif’in şiirini değerlendirir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 M. Akif’in düşünce dünyasını bilir ve dönemin diğer düşünce hareketleriyle karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 M. Akif’in şiirlerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Şairin Cumhuriyet dönemi Türk şiiri üzerindeki etkilerini inceler, örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hayatı-aile çevresi ile bir şairin portresi
2 Safahat’ta ve biyografilerde Mehmet Akif
3 Döneminin şartları ve içinde doğulan ortam
4 İkinci Meşrutiyet Yıllarının siyasi atmosferi içerisinde Akif
5 Bir Düşünce Adamı olarak Akif: İslamcılık Düşüncesi içerisindeki Yeri
6 Milliyetçilik ve Batıcılık arasında Mehmet Akif
7 Sıratı Müstakim dergisi ve dönemindeki aksi
8 Sebilürreşad dergisi ve dergide işlenen konular.
9 Mehmet Akif’in Türk edebiyatına ve özelde eski edebiyatımıza karşı tavrı
10 Akif’ten önceki Türk şiirinin genel durumu
11 Toplumsal meseleler karşısında Akif’in Sahat’taki tutumu
12 Safahat’ın bölümleri: Safahat, Süleymaniye Kürsüsünde kitaplarının incelenmesi
13 Hakkın Sesleri, Fatih Kürsüsünde kitaplarının incelenmesi
14 Hatıralar, Asım kitaplarının incelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Mehmet Akif, Safahat
Mehmet Akif Külliyatı
Sıratı Müstakim Mecmuası
Sebilürreşad Mecmuası
Mithat Cemal Mehmet Akif
Eşref Edib Mehmet Akif ve Yetmiş Muharririn Yazıları
Orhan Okay, Mehmet Akif Bir karakter Heykelinin Anatomisi
Sezai Karakoç, Mehmet Akif
Nurettin Topçu Mehmet Akif
İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Düşünceleri
Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6