Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metinlerle Yeni Türk Edebiyatı YTE 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni, bu tarihi kurucu edebi metinler üzerinden incelemek, bu metinlerin müteakip dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmak.
Dersin İçeriği Bu derste, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine sonrasına kadar süren devrelerde öne çıkan örnek edebi metinler üzerinde –içeriden- incelemeler yapılmakta ve metinler üzerinde yorumlar yapılmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Edebi metinleri yorumlar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş:Edebi metinlerin modern Türk edebiyatı ve kültürü açısından önemi.
2 “Mukaddime“kavramı ve Yeni Türk Edebiyatında “mukaddime“ler.
3 Şinasi’nin Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi’nin okunması ve incelenmesi.
4 Namık Kemal’in Medeniyet, Rönan Müdafaanamesi, Rüya metinleri...
5 Namık Kemal’in Mukaddime-i Celâl, Bahar-ı Daniş Mukaddimesi metinleri.
6 Ziya Paşa’nın Şiir ve İnşa, Rüya ve Harâbât Mukaddimesi başlıklı metinleri.
7 Abdülhak Hamid’in Makber Mukaddimesi adlı metninin okunması
8 R.Mahmud Ekrem’in Takdir-i Elhan’ metninin okunması ve incelenmesi
9 ARASINAV
10 R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme Mukaddimesi’nin okunması
11 Halid Ziya’nın Mensur Şiirler”inden seçme parçaların incelenmesi
12 Münif Paşa’nın Hukuk-ı Hürriyet adlı metninin okunması ve incelenmesi
13 Ömer Seyfettin’in Yeni Lisan 1 adlı metninin okunması ve incelenmesi
14 Yeni Türk Edebiyatı metinlerinden seçmelerin- antoloji- incelenmesi.Yeni Türk Edebiyatı metinlerinin günümüzdeki versiyonlarını inceleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, İnci Enginün, Birol Emil, Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 5 cilt, İstanbul Üni. Ed. Fak. Yay. (1974–1979).
2.Prof. Dr. Kazım Yetiş, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1998.
3.Prof. Dr. Hasan Akay, “Yeni Türk Edebiyatı Metinleri”, Class Notes.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6