Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türkçe Met. Üzerinde Anlambilim İncelemeleri ETD 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Esra Kirik

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapmak,tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavratmaya çalışmak.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar.
2 Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar.
3 Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Köktürk ve Uygur Türkçesi metinleri üzerine genel bilgi
2 Eski Türkçenin söz varlığı
3 Köktürk Yazıtlarında cümlelerin semantik özellikleri
4 Köktürk Yazıtlarında isimler ve fiiller ve kelime grupları
5 Uygur metinlerinde dini, fikri,hissi anlatım örnekleri
6 Uygur Türkçesi´nin söz varlığı
7 Uygur Türkçesi metinlerinden seçilmiş cümlelerin semantik incelemesi
8 Köktürk ve Uygur Türkçelerinin fiil ve iisim varlığının karşılaştırılması
9 Ara sınav
10 Köktürkçe öncesi için teorik yorumlar
11 Uygur Tükçesinden Orta Türkçeye anlam değişmeleri
12 Köktürk ve Uygur Türkçelerinde edebi sanatlar
13 Köktürk ve Uygur Türkçelerinde deyimler
14 Eski Türkçenin arkaik kelimeleri, unutulmuş sözler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Akalın,Prof.Dr.Mehmet,(Gabain´den)Eski Türkçenin Grameri,TDK Yay.3.baskı,Ank.2007
2-Ergin,Prof.Dr.Muharrem,Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay.İst.2000
3-Arat,Prof.Dr.R.Rahmeti,Eski Türk Şiiri,TDK Yay.Ak.
4-Aksan,Prof.Dr.Doğan,Anlam bilimi ve Türk Anlam bilimine giriş,Ank.1971
5-Aksan,Prof.Dr.Doğan,En Eski Türkçenin İzlerinde,Simurg Yay.İst.2000
6-Grunberg,Dr.Teo,Anlam Kavramı Üzerine,DTCF Yay.Ank.1970
7-Alyılmaz,Dr.Cengiz,Orhun Yazıtlarının Sözdizimi,Erzurum 1994
8-Kaya,Prof.Dr.Cevval,Altunyaruk,TDK Yay.Ank.1996
9-Ercilasun,Prof.Dr.A.Bican,MAkaleler,Akçağ Yay.Ank.2007
10-Tekin,Prof.Dr.Şinasi,İştikakçının Köşesi,İst.1998

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6