Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkıhta Hakkın Kaynakları ISH 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersleri bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İRFAN İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Fıkıh öğretisinde "hak" kavramının incelenmesi

Dersin İçeriği

Abdurrazzâk el-Sanhûrî'nin (ö. 1971) Mesâdiru’l-hakk adlı eseri çerçevesinde klasik fıkıhta hak kavramının tanımı, hak çeşitlerinin tasnifi ve hakkın kaynaklarının incelenmesi modern hukuk öğretileriyle karşılaştırılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir hukukçu ve fıkıh bilgini olarak Abdürrezzâk es-Senhûrî'nin çalışmalarını değerlendirebilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Hak kavramı, hakkın türlerini tasnif edebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Hakkın kaynakları ve verdiği yetkileri birbirinden ayırabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Hak kavramı çerçevesinde Batı hukuku ve İslam hukukunu karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hakkın kaynağı olarak fıkıhta akit teorisinin temel kavramlarını analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz bazı müslüman ülkelerinin hukuk düzenlerinde fıkhın yerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 20 Yüzyılda Mısır’da kanunlaştırma ve fıkhın yeri
2 Senhûrî’nin biyografisi, eserleri, çalışmalarıyla ilgili değerlendirmeler
3 Mesâdiru’l-hak’ın konusu ve kapsamı
4 Senhûrî’nin fıkha bakışı
5 Mesâdiru’l-hak'ta karşılaştırmalı hukuk
6 Şahsî Hak-Aynî Hak
7 Zimmet teorisi
8 Şahsî ve Aynî hakkın kaynakları
9 Akit teorisi
10 Mezât, iz’ân, arbûn akitleri
11 Akitte hata
12 Akdin mahalli
13 Fâsit akit
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Andurrezzâk es-Senhûrî, Mesâdiru’l-hak fi’l-fıkhi’l-islâmî: Dirâse mukârene bi’l-fkhi’l-islâmî, Dâru ihyâ’i’t-turâsi’l-arabî, Beyrut-Lübnan, t.y.

Murteza Bedir, “Senhûrî, Abdurrezzâk Ahmed”, DİA, XXXVI, 2009, s. 523-525.

Muhammed Amâre, Ed-Doktûr Abdurrezzâk es-Senhûrî: islâmiyyetu’d-devle ve’l-medeniyye ve’l-kânûn, Dâru’s-selâm, Kahire, 2009.

Guy Bechor, The Sanhuri Code, and the Emergence of Modern Arab Civil Law (1932 to 1949), Brill, Leiden-London, 2007.

Oussama Arabi, “Al-Sanhuri's Reconstruction Of The Islamic Law Of Contract Defects”, Journal of Islamic Studies (1995) 6 (2): 153-172.

Abdurrezzâk es-Senhûrî, Fıkhü'l-hilafe ve tetavvuruhâ, trc. Nadiye Abdürrezzâk Senhuri. el-Hey'etü'l-Mısriyyetü'l-Âmme li’l-Kitâb, Kahire, 1989.

Enid Hill, “Al-Sanhuri and Islamic Law: The Place and Significance of Islamic Law in the Life and Work of 'Abd al-Razzaq Ahmad al-Sanhuri, Egyptian Jurist and Scholar, 1895-1971” Arab Law Quarterly, Vol. 3, No. 1 (Feb., 1988), pp. 33-64.

Nâdiye Senhuri, Tevfik Şavi, Abdürrezzâk es-Senhuri min hilâli evrakihi'ş-şahsiyye, ez-Zehrâ li'l-İ'lami'l-Arabî, Kahire, 1988.

Subhi Receb Mahmesânî, el-Mücahidûn fi'l-hak: tezkirât min Mâlik ile's-Senhurî, Dârü'l-ilm li'l-melayin,  Beyrut, 1979.

Senhûrî, Abdurrezzâk, Nazariyyetu’l-akd, el-Meceme’u’l-ilmiyyi’l-arabiyyi’l-islâmî, Beyrut, 1935.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6