Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam Eleştirileri | KLM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Metot ve amaçları bakımından içeriden ve dışarıdan Kelama yöneltilen eleştiriler hakkında genel bir bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Bu derste Kelamın temel konuları, bilginlerin kelam ilmine yönelik eleştirileri ve katkıları incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bazı kelam konularını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kelamın eleştiri metotlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Dönemsel farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kelâm ilminin doğuşu ve alanı | |
2 | Kelamın ele aldığı temel konular | |
3 | Kelamın lehinde ve aleyhinde olanların genel tutumları | |
4 | Ahmed b. hanbelin itikadi konulardaki genel tutumu ve kelam eleştirisi | |
5 | Abdullah Ensari el-Herevînin kelam eleştirisi ve Zemmül-kelam adlı eseri | |
6 | İbn Rüşdün kelâm eleştirisi Faslul-makal ve Menahicul-edille adlı eseri | |
7 | İbn Hazmın itikadi konulardaki genel tutumu ve el-Fasl adlı eserindeki kelam eleştirileri | |
8 | Fahruddin er-Râzî´nin kelama yönelttiği eleştiriler | |
9 | İbn Teymiyyenin itikadi konulardaki metodolojisi ve kitaplarındaki kelam eleştirileri | |
10 | Gazzâlînin itikadi konulardaki izlediği metodoloji ve kelama yönelttiği eleştiriler | |
11 | İbn Haldûnun ilim anlayışı ve Kelâm ilmine yönelttiği eleştiriler | |
12 | Muhammed İkbalın düşünce dünyası ve kelâm eleştirisi | |
13 | Fazlurrahmanın düşünce dünyası ve Kelama yönelttiği eleştiriler | |
14 | Kelamın yeniden inşası konusunda ileri sürülen eleştiriler ve genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmed b. hanbel, er-Red alel-Cehmiyye; |
Ders Kaynakları | [2] Abdullah el-Ensarî, Zemmul-kelâm; [3] İbn Rüşd, Faslul-makal ve el-Keşf an Menâhicil-edille; [4]İbn Hazm, el-Fasl fil-milel vel-Ahfa [5] Koçyiğit, Talat, Hadisçilerle kelam arasındaki münakaşalar, TDV, Ank. 1969. W. Montgomery Watt, İslami tetkikler İslam Felsefesi ve Kelamı, Ank, 1981. H. Austryn Wolfson, Kelam Felsefeleri, İst, 2001. Çelebi, İlyas, Kelam Metodunun ortaya çıkışı gelişim süreci ve yeni metot arayışları ilminde usûl meselesi (İslami İlimlerde Metodoloji (usûl) Meselesi I, İstanbul,2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |