Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Metinlerde Kelam Proplemleri KLM 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin kelam problemleriyle alakalı Arapça metinleri anlamalarına sağlamak.
Dersin İçeriği Selefi kelam metinleri;
Mutezilî kelam metinleri;
Eşarî kelam metinleri;
Hanefî-MatüridÎ kelam metinleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Selefî klâsik kelam metinlerini okur, anlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Selefî klâsik kelam metinlerini okur, anlar ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eşarî klâsik kelam metinlerini anlamayı ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Mâtürîdî klâsik kelam metinlerini anlar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 el-Fıkhul-ekberde Uluhiyet ve Allahın sıfatları, kaza-kader ve irade ile ilgili metinleri okur, anlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Mutezileye ait Şerhu Usulil-hamsede kaza-kader ve irade ile ilgili metinleri okur, anlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ebu Hanifenin hayatı ve görüşleri
2 el-Fıkhul-ekberde Uluhiyet ve Allahın sıfatları
3 el-Fıkhul-ekberde kaza- kader, irade ve iman konuları
4 Akidetüt-Tahavîde Uluhiyet ve Allahın sıfatları
5 Akidetüt-Tahavîde kaza-kader ve irade
6 Akidetüt-Tahavîde iman bahisleri
7 Eşarinin hayatı ve görüşleri
8 el-İbanede Uluhiyet ve Allahın sıfatları
9 el-İbanede iman bahisleri
10 el-İbanede kaza-kader ve irade meselesi
11 el-İnsafta Uluhiyet ve Allahın sıfatları
12 el-İnsafta kaza-kader, irade ve iman
13 Şerhu Usulil-hamsede Tevhid, Allahın sıfatları ve iman
14 Şerhu Usulil-hamsede kaza-kader ve irade
Kaynaklar
Ders Notu 1-Ebul-Müntehâ, Şerhul-Fıkhıl-ekber li ebî Hanife, İst., 1307 h.
Ders Kaynakları 1- Eşarî, el-İbane, Medine, 1409 h.
2- Bakıllanî, el-İnsaf, Kahire, 1963.
3- Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Şerhul-Akîdetit-Tahaviyye, Beyrut, 1987.
4- Nureddin es-Sabuni, el-Bidaye,(trc. B.Topaloğlu), Ankara, ts.
5-Kadı Abdulcebbar, Şerhu Usûlil-hamse.
6-Cüveynî, el-İrşad, Kahire, 1950.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6