Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deney Tasarımı | KAL 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ürün ve servis kalitesinin sürdürülmesi ve/veya arttırılması amacıyla yapılan deneysel çalışmaların kısa sürede,en düşük maliyetle sonuçlandırılması ve çalışma sonuçlarının doğru değerlendirilmesi için deney tasarımı tekniklerinin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Deney tasarımına giriş, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, tek faktör varyans analizi, iki faktör varyans analizi, rassal tam blok tasarım, genel faktöriyel tasarım, latin kareler tasarım, 2k faktöriyel tasarım |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hipotez testi yapıp test sonucunu yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Tek faktör varyans analizi modelini kavrar ve değişkenliğin kaynaklandığı nedenlerin nasıl ölçüldüğünü bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Deney verilerini kullanarak ANOVA tablosu hazırlayıp, F testi yapar. Testin sonucunu yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Tek faktör ANOVA´da 2. tür hata hesaplamasını yapar ve istenen 2. tür hata için gerekli örnek büyüklüğünü belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | İki ve daha fazla faktör ANOVA tablosu hazırlar ve tablo sonuçlarını yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | 2k tam, yarım, çeyrek faktör tasarımı yapar ve sonuçlarını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deney Tasarımına Giriş | |
2 | Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri | |
3 | Hipotez Testleri | |
4 | Tek Faktör Varyans Analizi | |
5 | Tek Faktör Analiz Modeli ve ANOVA Tablosu | |
6 | Model Varsayımları | |
7 | İşleyim Çiftlerinin Ortalamalarının Kıyaslanması | |
8 | İki Faktör Varyans Analizi | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Tek Faktör ANOVAda Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi | |
11 | Rassal Tam Blok Tasarımı | |
12 | Genel Faktöriyel Tasarım | |
13 | Latin Kareler Tasarımı | |
14 | 2k Faktöriyel Tasarım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.sakarya.edu.tr/~ukula |
Ders Kaynakları | (1)Douglas, C., M., Design and Analysis of Experiment, Wiley, 7 edition |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 13 |
2. Ödev | 13 |
3. Ödev | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 3 | 25 | 75 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 241 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |