Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deney Tasarımı KAL 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ürün ve servis kalitesinin sürdürülmesi ve/veya arttırılması amacıyla yapılan deneysel çalışmaların kısa sürede,en düşük maliyetle sonuçlandırılması ve çalışma sonuçlarının doğru değerlendirilmesi için deney tasarımı tekniklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Deney tasarımına giriş, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, tek faktör varyans analizi, iki faktör varyans analizi, rassal tam blok tasarım, genel faktöriyel tasarım, latin kareler tasarım, 2k faktöriyel tasarım
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hipotez testi yapıp test sonucunu yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
2 Tek faktör varyans analizi modelini kavrar ve değişkenliğin kaynaklandığı nedenlerin nasıl ölçüldüğünü bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
3 Deney verilerini kullanarak ANOVA tablosu hazırlayıp, F testi yapar. Testin sonucunu yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 Tek faktör ANOVA´da 2. tür hata hesaplamasını yapar ve istenen 2. tür hata için gerekli örnek büyüklüğünü belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
5 İki ve daha fazla faktör ANOVA tablosu hazırlar ve tablo sonuçlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
6 2k tam, yarım, çeyrek faktör tasarımı yapar ve sonuçlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Deney Tasarımına Giriş
2 Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri
3 Hipotez Testleri
4 Tek Faktör Varyans Analizi
5 Tek Faktör Analiz Modeli ve ANOVA Tablosu
6 Model Varsayımları
7 İşleyim Çiftlerinin Ortalamalarının Kıyaslanması
8 İki Faktör Varyans Analizi
9 Vize Haftası
10 Tek Faktör ANOVAda Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi
11 Rassal Tam Blok Tasarımı
12 Genel Faktöriyel Tasarım
13 Latin Kareler Tasarımı
14 2k Faktöriyel Tasarım
Kaynaklar
Ders Notu www.sakarya.edu.tr/~ukula
Ders Kaynakları (1)Douglas, C., M., Design and Analysis of Experiment, Wiley, 7 edition
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 13
2. Ödev 13
3. Ödev 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 3 25 75
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Toplam İş Yükü 241
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,64
Dersin AKTS Kredisi 6