Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme, Muayene ve Norm Sistemleri KAL 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

---

Önerilen Seçmeli Dersler

--

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünyada 16. yüz yılda başlayan Sanayileşme sürecine paralel olarak hız kazanan bilimsel ve teknolojik gelişmeler, ortak birimler ve ölçme teknikleri kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Mal ve hizmet üretiminde ortak standart oluşturma zorunluluğu çeşitli normların geliştirilmesi sürecini beraberinde getirmesine rağmen, küreselleşen dünya ekonomisinde hala farklı birim sistemleri ve normlar kullanılmaya devam edilmektedir. ISO, EN gibi uluslar arası normların yanında DIN, ASTM, AISI, SAE ve TSE gibi birçok ulusal normların kullanılmaya devam edildiği günümüzde, çeşitli norm ve standartların eş değerliği konularının özellikle mühendisler tarafından çok iyi bilinmesi gerekmektedir.

Dersin İçeriği

Birim sistemleri ve tarihçesi, Ölçme prensipleri ve ölçekler, Toleranslar ve tanımları, Uluslar arası normlar, yaygın ulusal normlar, Endüstri normları, Sertifikalar ve deklarasyonlar, Kalite standartlarının belirlenmesi, Standartların ve Normların ulusal ve uluslar arası anlaşmalardaki önemi ve bağlayıcılığı. Ulusal ve uluslar arası denetleme kuruluşları, Denetleme süreçleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Birim sistemlerinin tarihsel gelişimini ve gerekliliğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Ölçmenin temel prensipleri ve yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Ölçülen büyüklükler ile istenen büyüklükler arasındaki sapmaları belirler, hesaplar ve kıyaslar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Uluslar arası normların varlığını, gerekliliğini ve uyulması zorunluğunu kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
5 Yaygın ulusal normların önemini anlar, Birçok ulusal normların uluslar arası normlarda eş değerinin olduğunu bilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Endüstri nonlarının gerekliliğini ve küresel pazar için önemini bilir Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun,
7 ISO, EN, ASTM normlarına ulaşabilir, kullanabilir Anlatım, Soru-Cevap,
8 Numune alma yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
9 Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Eğitsel Oyun,
10 Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci oluşturur ve denetler Anlatım, Soru-Cevap,
11 Tahribatlı muayeneler yapabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
12 Tahribatsız muayeneler yapabilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
13 Kalite standartları belirler ve sertifikalandırma sürecini yönetebilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
14 Akreditasyon süreci yönetebilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
15 Kalite ölçme ve değerlendirme süreci yönetebilir Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Birim sistemleri ve tarihçesi
2 Ölçekler, ölçme prensipleri ve yöntemleri
3 Tolerans belirleme ve tanımlama kriterleri
4 Uluslar arası normlar
5 Yaygın ulusal normlar
6 Endüstri normları
7 ISO, EN, ASTM normlarından örneklerNumune alma yöntemleri
8 Numune alma yöntemleri
9 Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemleri
10 Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci
11 Tahribatlı muayeneler
12 Tahribatsız muayeneler
13 Kalite standartları ve sertifikalar
14 Akreditasyon
Kaynaklar
Ders Notu

Doç. Dr. Mustafa özdemir ders slaytları

Ders Kaynakları

1. Aydın. Ö. “ Mühendislik Ölçmeleri Ders Notları” YÜ 1983
2. J.P.Holman (2001), EXPERIMENTAL METHODS FOR ENGINEERS, New York : Mc Graw Hill
3. DIN, TSE, ISO ve EN normlarından örnek sayfalar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve kalite sağlama ve iyileştirme alanında gelişmelerin sürdürülebilirliğini sağlamak için yaşam boyu öğrenme ve gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 75
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6