Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Evrim BIY 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı DNA dizi analizinin geliştirilmesiyle, daha önceleri morfolojik, ekolojik, embriyolojik, paleontolojik ve sitogenetik parametrelerle açıklanmaya çalışılan evrimsel biyolojide büyük bir devrim yaşanmıştır. Dersin amacı öğrencilere moleküler verilerin değerlendirilme yöntemleri ve biyoinformatik araçların kullanılması öğretilecektir.
Dersin İçeriği Evrim tarihi, moleküler evrim, filogenetik, biyoinformatik, genomik proteomik, metabolomik
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Moleküler verilerin değerlendirilme yöntemleri ve biyoinformatik araçların kullanılması öğrenir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Evrim tarihi: Evrim teorisinin geliştiği yıllarda doğa bilimleri
2 Evrimin klasik araçları, paleontoloji, morfoloji, fosil kanıtlar
3 Moleküler evrim neleri içerir?
4 Temel moleküler evrimsel kavramla: ortoloji, paraloji
5 Biyoinformatik
6 Temel biyoinformatik veritabanların kullanımı
7 FASTA, BLAST, CLUSTAL W
8 Restriksiyon analizleri, tekli ve çoklu kesimler
9 Ara sınav
10 Filogenetik araçlar
11 Evrimsel ağaçlar : PAUP, MEGA, boot strapping
12 Hidropati eğrileri, protein ikinci üçüncül yapı tayinleri
13 Biyoinformatiğin eleştirisi: Nerede yeterli değildir?
14 Evrimsel analizde izlenecek yol haritaları
Kaynaklar
Ders Notu Graur D, Li H (2000) Fundamentals of Molecular Evolution. Sinauer Associates, Inc. .USA
Ders Kaynakları Ders sırasında öğrencilere konularla ilgili güncel makaleler sunulacak ve tartışılacaktır.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6