Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sömürgecilik Tarihi | TAR 340 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR, |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sömürge imparatorluklarının kurulmasını ve sömürülen halkların bu süreçte yaşadıkları travmayı tarihçi mantığıyla değerlendirebilmek; sömürgeciliğin şekil değiştirerek var olduğu gerçeğini kavratmak |
Dersin İçeriği | Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması, sömürge ve sömürge politikalarının genel hatlarıyla belirlenmesi, sömürgeciliğin geçmişten günümüze varan süreçte geçirdiği evrelerin tespit edilmesi, sömürülen halkların durumu, sömürge imparatorluklarının sona ermesi Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sömürgecilik kavramıyla ilgili terimleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sömürge politikalarının geçmişten günümüze geçirdiği aşamaları kavrar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sömürülen toplumların yaşadıkları travmaları analiz edebilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, | |
4 | Sömürgeciliğin geçirdiği evrimi ve dönüşümlerini analiz edebilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Sömürgeciliğin günümüz politikalarını nasıl etkilediği konusunda değerlendirme yapabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması | |
2 | Sömürgecilikte ilk girişimler I: Portekiz ve İspanyol sömürgeciliğinin incelenmesi | |
3 | Sömürgecilikte ilk girişimler II: Hollanda, İngiltere, Fransa sömürgeciliğinin incelenmesi. | |
4 | Sömürge imparatorluklarının kurulması ve Afrika’nın sömürgeleştirilmesi | |
5 | Sömürgeleştirilen toplumlar ve sömürgeciliğin bu toplumlar üzerindeki etkisi | |
6 | Köle ticaretinin Afrika’da yaptığı yıkım, Amerika kıtasının sömürgeleştirilmesi sonrasında yerli toplumda meydana gelen travmanın ortaya konması | |
7 | Cezayir, Vietnam ve Hindistan’nın sömürülmesi aşamalarının incelenmesi | |
8 | Sömürge yerleşimcilerinin bağımsızlık hareketleri (Öncelikli olarak Amerikan Bağımsızlık Savaşı incelenecektir) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sömürgeleştirilen halkların bağımsızlık hareketleri | |
11 | Sömürgeciliğin tasfiyesi ve yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi | |
12 | Sömürgeciliğin tasfiyesi sonrasında sömürülen halklar ve toprakların durumunun incelenmesi | |
13 | Sömürgeciliğin tasfiyesi-Sömürge İmparatorluklarının sona ermesi | |
14 | Sömürgeciliğin boyut değiştirmesi: Çok Uluslu Emperyalizm ve Globalleşme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İstanbul: İmge yay, 2002 |
Ders Kaynakları | 1. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul 2007. 2. Rifat Uçarol, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul 2006 3. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |