Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devleti´Nde Yenileşme Hareketleri | TAR 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | XVII. Yüzyıl da başlayan yenileşme hareketlerini takip eden süreçte Lale Devri, I. Mahmud, III. Mustafa, I. Abülhamid, III. Selim, IV. Mustafa ve II. Mahmud dönemlerinde, Osmanlı Devletinde Reform girişimleri ve hedeflenen ve yapılan yeniliklerle birlikte, Tazimat Dönemi, I. Meşrutiyet ve II. Meşrutiyet Dönemlerinde hedeflenen yeniden yapılanma ve çağdaşlaşma çabaları ve bunun önündeki iç ve dış engellerin incelenmesi |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin toplum yapısı ve özellikleri, Avrupa’daki gelişmeler ve Osmanlı Devleti. İlk reform hareketleri ve ilk reform belgeleri, Reformların gelişmesindeki iç ve dış engeller. Lale Devri, III. Selim ve Nizam-ı Cedid Harekâtı. II. Mahmud Devri yenileşme hareketleri. Osmanlı Devleti’nin yeniden yapılanma çalışmalarında önemli bir adım, Tanzimat Fermanı. Fermanın hukuksal nitelikleri ve Tahlili Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları. Tanzimat Fermanı ve Avrupa, Islahat Fermanı, Tanzimat’a tepkiler ve Siyasal örgütlerin kurulması. Yeni Osmanlılar hareketi ve söylemleri. Meşrutiyet yönetimine geçiş. Meşrutiyet Döneminden Cumhuriyet dönemine kadar olan yenileşme hareketleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devlet yapısını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İlk Reform belgeleri ve reformların gelişmesindeki iç ve dış engellerini kavrar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Lale Devri, III. Selim ve II. Mahmut döneminde yapılan yenilikleri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Fransız İhtilalının Osmanlı reformlarına etkilerini öğretir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Osmanlı Devleti’nde yönetim, eğitim ve askeri alanında yapılan yeniliklerini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Reformlarla gelen değişimin iç ve dış dinamiklerini ve nedenlerini kavrar | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | 19. yüzyıl Osmanlı yenileşme hareketlerinin karakteristik özelliklerini kavrar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Temel hak ve özgürlükleri esas alan Hukuka dayalı çağdaş yeni bir düzenleme amaçlayan Tanzimat Fermanını inceler | Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Farklı unsurlardan oluşan Osmanlı devletinin toprak bütünlüğünü ve bağımsızlığını muhafaza edebilmek için giriştiği köklü reform hareketlerine Avrupa’nın güçlü devletlerinin desteğinin sağlanması için uyguladığı politikalarını öğretir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Askeri, Ekonomik, sosyal ve yönetim alanlardaki aksaklıkları ortadan kaldırıp, Güçlü bir yönetim düzeni kurarak, Devleti dağılmaktan kurtarmayı amaçlayan girişimlerini inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Tanzimat Fermanıyla başlayan süreçte, Osmanlı Devleti’nde Hukuk, yönetim, Dil, Eğitim ve Askeri alanlarda yapılan yeniliklerini inceler | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Reformlarla gelen değişimin iç ve dış dinamiklerinin ve nedenlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
13 | Reformların neden ve sonuçlarını yorumlar | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Avrupa’daki gelişmeler ve Osmanlı Devleti. | |
2 | Osmanlı Devlet yapısı ve ilk Reform çabaları | |
3 | Reformların gelişmesindeki iç ve dış engeller. | |
4 | Nizam-ı Cedid Harekâtı ve karşılaştığı Engeller. | |
5 | IV. Mustafa’nın saltanata gelişi ve Şer’i Hüccetin hazırlanması. | |
6 | II. Mahmut’un yönetime gelişi, Sened-i İttifak ve Ayanlar | |
7 | II. Mahmut Döneminde askeri eğitim ve yönetim alanında yapılan yenilikler. | |
8 | Yenileşme Hareketlerinde cesurca bir adım: Tanzimat Fermanı. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Tanzimat Fermanını gerekli kılan iç ve dış gelişmeler. | |
11 | Tanzimat Döneminde kanunlaştırma çalışmaları. | |
12 | Tanzimat’a Tepkiler ve Siyasal örgütlerin kurulması. | |
13 | Yeni Osmanlılar hareketi, faaliyetleri ve söylemleri. | |
14 | Meşrutiyet yönetimine geçiş ve yenileşme hareketleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1- Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 172 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |