Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Sosyoloji Teorileri | SOS 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL HİRA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL HİRA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji teorilerinin, Sosyolojinin yöntemine dönük yeni tartışmaları ve yine bu bağlamda Sosyolojinin toplumsal sorunları ele alışındaki yeni yaklaşım tarzlarını incelemek. |
Dersin İçeriği | Sosyal bilimlerde temel değişimler, Max Weber ve çağdaşları, Thomas Kuhn, Paul Feyerabend, Habermas ve çağdaşları, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş sosyoloji teorilerinin metinlerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Klasik metinlerde toplumsal gerçekliğe yönelik teorilerle çağdaş teorilerde dile getirilen çözümlemelerin karşılaştırmasını yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin yöntem anlayışları ve bu konuda yapılan yöntem tartışmalarını öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Klasik ve Çağdaş Sosyolojinin toplumsal gerçekliği yorumlama noktasında, farklı paradigmalarla hareket ettiğinin farkına varır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Çağdaş Sosyolojinin temsilcilerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
6 | Kendi toplumsal gerçekliğini daha iyi tanıma ve yorumlama becerisine sahip olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Bilimlerde Meta Anlatıların Dönüşümü | |
2 | Max Weber:Sosyoloji ve Metod | |
3 | Max Weber: Weber Değer-Bağımsız Sosyoloji | |
4 | Thomas Kuhn: Paradigmalar ve Bilim; Paul Feyerabend: Yönteme Hayır. | |
5 | Jürgen Habermas: İlgiler Bilgi ve Eylem | |
6 | Jürgen Habermas: Habermas ve Frankfurt Okulu | |
7 | Michael Foucault: Bilgi, Gerçek ve iktidar | |
8 | Michael Foucault: Foucault ve Feminist Sosyal Teori | |
9 | Arasınav | |
10 | Jacques Derrida: Hermenötik | |
11 | Jacques Derrida: Hermenötik Yapıbuzum/Yapısöküm | |
12 | Hans-Georg Gadamer: Hermenötik, Metnin Yorumu | |
13 | Hans-Georg Gadamer: Tarih, Önyagı, Gelenek | |
14 | Anthony Giddens: Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, (Ç. İ. Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul,2001 |
Ders Kaynakları | Imre Lakatos & Alan Musgrave, Bilginin Gelişimi & Bilginin Gelişimi İli İlgili Teorilerin Eliştirisi, (Ç. H. Arslan), Paradigma Yayınları, İstanbul, 1992. Pollama, Margaret, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, (Ç. H. Erbaş), Gündoğan Yayınları, Ankara,1993. Quentin Skinner, Çağdaş Temel Kuramlar, (Ç.A. Demirhan), Vadi Yayınları, Ankara, 1991. Robert Hollinger, Postmodernizm ve Sosyal Bilimiler, Ç. A. Cevizci, Paradigma Yay., İst., 2005. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |