Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Performanslı Betonlar INM 652 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET EMİROĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET EMİROĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geçmişte betondan beklenilen basınç dayanımı ve dayanıklılık, günümüzde sınır tanımayan mimari tasarımların inşasında yeterli gelmemekte ve uzmanları ihtiyaca cevap verecek yeni malzemeler veya beton türleri arayışına yöneltmektedir. Özel projelerde, betondan beklenilen 100 MPa üzeri yüksek basınç dayanımı, süneklik, nüfuz edebilme kabiliyeti, yüksek erken dayanım, çok sert çevresel etkilere karşı dayanıklılık gibi özellikler beklenmektedir. Günümüzde bu beklentilere cevap verebilen malzemelerden biri de kullanımı gün geçtikçe artan yeni nesil yüksek performanslı betonlardır. Ülkemizde de kullanımı artmakla birlikte bu konuda uzman kişi sayısı kısıtlıdır. Bu bağlamda, yüksek performanslı betonlar dersi, konusunda uzmanlaşmak isteyen veya doktora tez çalışması yapmak isteyen öğrenciler için temel oluşturacak bir ders olacaktır.

Dersin İçeriği

Yüksek performanslı betonlara giriş
• Tanım ve kavramlar
Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzemeler
• Yüksek dayanımlı çimentolar
• Puzolanlar
• Yüksek dayanımlı agregalar
• Lifler
Yüksek performanslı betonların karışım teorileri
• Mooney süspansiyon teoremi
• Fuller karışım teorisi
• Karışım paket programları ve uygulamaları
Yüksek performanslı betonda kullanılan kimyasal katkılar
• Akışkanlaştırıcılar
• Geçirimsizlik sağlayıcılar
• Kür katkıları
• Antifirizler
Endüstriyel zemin betonları
Polipropilen lif donatılı betonlar
Kendiliğinden yerleşen lifli betonlar
Reaktif pudra betonları
Çimento bulamacı enjekte edilmiş yoğun lif donatılı betonlar (SİFCON)
Karma lif donatılı betonlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yüksek performanslı betonları açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzemeleri kavrar Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yüksek performanslı betonların deney yöntemlerini açıklayabilir Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüksek performanslı betonlara giriş, tanım ve kavramlar
2 Yüksek performanslı betonlarda kullanılan malzemeler
3 Yüksek performanslı betonların karışım teorileri, Fuller karışım teorisi
4 Mooney süspansiyon teoremi
5 Karışım paket programları ve uygulamaları
6 Yüksek performanslı betonda kullanılan kimyasal katkılar
7 Yüksek performanslı lifli beton üretimi ve endüstriyel saha betonu uygulamaları
8 Yüksek performanslı lifli betonlar üzerinde yapılan mekanik deneyler
9 Yüksek performanslı lifli betonlar üzerinde yapılan dayanıklılık deneyleri
10 Kendiliğinden yerleşen lifli betonlar ve deneyleri
11 Reaktif pudra betonları ve deneyleri
12 Çimento bulamacı enjekte edilmiş lif donatılı betonlar (SİFCON) ve deneyleri
13 Karma lif donatılı betonlar ve deneyleri
14 Farklı yüksek performanslı betonların ortak kullanılarak kompozit beton tasarımları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Shah, S.P. and Ahmad, S.H. (Editors), “High Performance Concretes and Applications”, Edward Arnold, London, 1994.
[2] Aïtcin PC., “High Performance Concrete (Modern Concrete Technology)”, CRC Press, 1998.
[3] Concrete Research Group, “Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete”, 2010.

Ders Kaynakları

[4] Richard, P. and Cheyrezy, M.H., “Reactive Powder Concretes with High Ductility and 200-800 MPa Compressive Strength”, Bouygues, Internal Report, 1994.
[5] Sarkar, S.L., “The Importance of Microstructure in Evaluating Concrete, In Adavances in Concrete Techonology, ed. V.M. Malhotra, Second Edition, CANMET, Ottawa, 1994, pp. 125-160. [6] [6] Markovic, I., “High-Performance Hybrid-Fibre Concrete, Delft University Press, 2006.
[7] Gustavo J. PM, “High Performance Fiber Reinforced Concrete in Earthquake-Resistant Construction” Building Blocks - Discussion & updates on structural materials, 2007.
[8] Arslan G., Taflan K.S., Haberveren S., Taşdemir M.A., “Yüksek Performanslı Çimento Esaslı Kompozitlerin Tasarımı, Mekanik Davranışı ve Uygulama Alanları” İMO, 2011.
[9] Yu R., Spiesz P., Brouwers H.J.H., “Mix design and properties assessment of Ultra-High Performance Fibre Reinforced Concrete (UHPFRC)”, Cement and Concrete Research, 2014.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
3. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
4. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 4 5 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6