Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Termal Sistemlerin Tasarımı ENJ 559 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CEMİL YİĞİT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Termal sistemlerin tasarımı ve analizi hakkında temel bilgi vermek.

Dersin İçeriği

Isı transferi denklemleri, ısı değiştiricilerinde projelendirme ve kapasite tayini, ısı pompaları, psikometrik analiz ve iklimlendirme sistemlerinde soğutma yükünün tayini, buharlaştırıcı sistemlerinde projelendirme, distilasyon kolonları ve boyut analizi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Isı değiştiricilerinde projelendirme ve kapasite tayini yapabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 İklemlerndirme sistemlerinde soğutma yükünü tayin edebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Buharlaştırıcı sistemlerinin projelendirmesini yapabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Boyut analizi yapabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Isı geçişi denklemleri, ısı iletimi, ısı taşınımı, bir arada ısı geçişi, çok tabakalı duvardan ısı geçişi. [1] Konu 1-2, [2] Sayfa 12-75, [3] Sayfa 26-57
2 Borularda daimi rejimde tek boyutlu ısı geçişi, borularda kritik çap [1] Konu 3, [4] Sayfa 73-102
3 Isı değiştiricilerinde projelendirme ve kapasite tayini, ortalama logaritmik sıcaklık farkı yöntemi, NTU yöntemi [1] Konu 4-5-6, [5] Sayfa 150-287
4 Soğutma çevrimleri, bir kompresörlü iki evaporatörlü soğutma çevrimleri [1] Konu 7, [6] Sayfa 154-185
5 Yaz kliması, kış kliması, klima santralleri [1] Konu 8, [6] Sayfa 245-287
6 İki kompresörlü iki evaporatörlü soğutma çevrimleri, Psikometrik analiz [1] Konu 9-10, [6] Sayfa 196-232
7 Isı pompaları, soğutma makinası, soğutma çevrimleri [1] Konu 11, [6] Sayfa 295-346
8 İklimlendirme sistemlerinde soğutma yükünün tayini [1] Konu 12, [5] Sayfa 254-285
9 İklimlendirme sistemlerinde ortama üflenecek hava şartlarının hesaplanması ve hava debisinin bulunması [1] Konu 13, [5] Sayfa 294-329
10 Soğutma Kuleleri [1] Konu 14
11 Buharlaştırıcı tipleri [1] Konu 15, [5] Sayfa 300-367
12 Kademeli buharlaştırıcıların projelendirilmesi [1] Konu 15, [5] Sayfa 370-427
13 Distilasyon kolonları [1] Konu 16
14 Boyut analizi [1] Konu 17
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Güven, H.R.; Yiğit, C.; Durmaz, U., ´Termal Sistemler Ders Notları´, SAU, 2008

Ders Kaynakları

[2] Kern, D. Q., ´Process Heat Transfer´, Mc Graw-Hill International Book Company, 1950.
[3] Holman, J. P. , ´Heat Transfer´, Mc Graw-Hill International Book Company, 1989.
[4] Incropera, F. P.; DeWitt, D. P., ´Introduction to Heat Transfer´, John Wiley & sons, inc, Canada, 1996.
[5] Boehmr, R. F. , ´Design Analysis of Termal Systems´, John Wiley and Sons, Inc. , 1987.
[6] Çengel, Y. A.; Boles, M. A., ´Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik´, Mc Graw-Hill International Book Company, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 11 11
Ödev 3 23 69
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6