Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ayrık Kontrol Sistemlerinin Tasarımı ELK 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Lisans derslerinden dijital kontrol dersini almış olmak. 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ayrık kontrol sistem tasarımının amacı sayısal kontrol tabanlı sistemlerin modellenmesi, analiz edilmesi ve belirlenmiş olan performans kurallarına göre sayısal tabanlı kontrol kurallarının elde edilmesi ve tasarımdır. Tasarımların transfer fonksiyonu ve durum uzayında yapılabilmesi için bilgi ve uygulama yeteneklerinin geliştirilmesidir.

Dersin İçeriği

Ayrık zamanda PID kontrolör ve durum uzayında ayrık zaman kutup atama tasarımı yeteneğinin üzerine ileri kontrol teknik ve yöntemlerinin  anlatılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ayrık-zaman sistemlerin modellenmesi, analiz ve sentezi Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
2 Ayrık-zaman dinamik kontrolcü tasarım Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
3 Durum gözlemleyici ve durum-uzayında kontrolör tasarımı Anlatım, Gezi / Gözlem,
4 Polynomial approach and Controller design Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ayrık-zaman kontrol sistemlerine giriş ve z-dönüşümü
2 Kapalı-çevrim kontrol sisteminin z-düzleminde kararlılık analizi
3 Yer-eğrisine dayalı tasarım
4 Frekans-cevaba dayalı tasarım metodu
5 Analitik tasarım metodu
6 Ayrık-zaman sistemlerin durum uzay gösterilimi
7 Sürekli-zaman durum denklemlerinin ayrıklaştırılması
8 Kontroledilebilirlik
9 Gözlenebilirlik
10 Durum gözlemleyicileri
11 Kutup yerleştirme ile tasarım
12 Diophantine denlemi
13 Kontrol sistem tasarımına polinomal yaklaşım
14 Optimal kontrole giriş
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 9 18
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6