Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aktüel Medya Kritiği ve Medya Etiği FEL 316 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin medya yapılanmasını tanıma, haberleri ve yorumları kritik etme ve medya etiği yaklaşımlarını öğrenmesi

Dersin İçeriği

Medyanın varlık şartları ile işleyiş şartları arasında ilişkinin irdelenmesi, Türkiye’de medyanın yapılanışı ve işleyişi, Medyanın evrensel ve mahalli etiği

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması, yaşamda karşımıza çıkan etik problemleri
2 Ahlak ve etik kavramlarının açıklanması ve birbirlerinden farkları
3 “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliği
4 Medyanın toplumsal ve siyasal konumu ve Kamunun bilme hakkı ve haberin toplumsal işlevi
5 Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarının tartışılması
6 Seminer çalışmaları (Sakarya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı)
7 Medyada tabloidleşme, Magazinin tanımı ve konumu, Haberde tabloidleşme.
8 Özel yaşamın gizliliği. Mahremiyet ve aleniyet
9 ARASINAV
10 Medyanın “tüketicileri”: İzleyici kavramı ve araştırmaları, sihirli sözcük “reyting”.
11 Medyanın etkilerinin tartışılması. Medyada problematik alanlar: zarar kavramı, şiddet ve cinsellik, çocuk izleyici.
12 Medya endüstrisi ve denetim. Medyanın ekonomik konumu, meslek örgütleri, denetim ve özdenetim
13 Yasalarımızda Basın Kanunu
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bilgi Üniversitesi Yayınları “Medyakronik”, İstanbul, 2003

Ders Kaynakları

[2] Chomsky Noam, “Medya Gerçeği” Everest Yayınları Yayınları, İstanbul, 2002
[3] Ülkemizde yayınlanan günlük ulusal gazeteler ve Sakarya İli’nde yayınlanan yerel gazeteler
[4] Ülkemizde yayın yapan ulusal TV kanalları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
2
3
4
5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 5
2. Ödev 5
3. Ödev 5
4. Ödev 5
5. Ödev 5
6. Ödev 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4