Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması EKO 204 4 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Mehmet AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ekonometri Bölümü öğrencilerinin; Yöneylem Araştırması konuları hakkında bilgilendirilmesi, analiz sentez yeteneklerinin geliştirilmesi ve Deterministik Yöntemler konusunda bilgi ve uygulama becerisi kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Yöneylem Araştırmasının (YA)Tanımı ve Tarihçesi , YA Tekniklerine Genel Bakış, YAnın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YAnın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri,

Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DPnın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem,

Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki,

Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler,

Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler,

Ulaştırma Modelleri,

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğrusal Programlama (DP) Modelleri geliştirebilme ve yorumlayabilme becerisi kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 DP modellerini Grafik Çözüm Tekniği ve Simpleks Algoritma ile çözebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 DP modelindeki çeşitli parametrelerde oluşacak değişikliklerin ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilme becerisi kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilme becerisini kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem Araştırmasına Giriş, tanımı, tarihçesi ve metodolojisi
2 Yöneylem araştırmasında Karar Verme ve Modelleme
3 Doğrusal Programlama Modelleri (Lineer Programming) ve Grafik Çözümü
4 Doğrusal Programlamanın Simpleks Çözümü
5 Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – M Tekniği
6 Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – 2 Faz Tekniği
7 Dual Simpleks Metod
8 Simpleks Metodun Uygulanmasında Özel Durumlar
9 ARA SINAV
10 Doğrusal Programlamada Dualite Kavramı ve Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları
11 Duyarlılık Analizi- Optimalliği Etkileyen Değişimler
12 Duyarlılık Analizi- Olurluluğu Etkileyen Değişimler
13 Ulaştırma Modelleri
14 Ulaştırma Modellerinde Atlama Taşı Yöntemi ve Çoğaltan Yöntemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-  Yöneylem Araştırması- Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, 6. Baskıdan Çeviri

Çeviren ve Uyarlayanlar: Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000.

2- Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri 

Prof. Dr. Şule ÖZKAN, Nobel Yayıncılık

3- Operations Research

T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak.
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak.
4 Genel ekonometrik teori bilgisi.
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak.
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5