Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi II TDE 210 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SONGÜL ERGÜN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Eski Belgelerde yer alan metinleri okuma, anlama ve yazma konusu hedeflenir.
Dersin İçeriği Eski belgelerde yer alan metinlerin deşifrasyonu, metin içinde geçen farklı dillerin kelime yapılarının tanıtımı yapılır. Farklı türlerdeki metinlerin ortak özellikleri konusunda okuma ve yazma deneyimi kazandırılır. Arapça, Farsça ve Türkçenin lengüistik değerleri ve rakamlar konusunda bilgi aktarımı yapılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Türkçesindeki harfleri tanır ve çözer Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Arapça ve Farsça Kelimeleri okur. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Okutma işaretlerini(harekeleri) kavrar Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Arapça rakamları ve tarihleri kavrar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Arapça ve Farsça da bulunan kalıpları çözümler Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 ) Matbuu harfler ile el yazısını ayırt eder. Anlatım, Tartışma,
7 El yazması eserlerin özelliklerini belirler ve hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkçe kelime okumaları
2 Metin okuma çalışması
3 Arapça ve Farsça kelimelerin okunuş özellikleri
4 Yazma çalışması
5 Zamirler
6 Metin okuma çalışması
7 Yazma çalışması
8 Vize
9 Sayılar
10 Arapça ve Farsça kaynaklı kelimeleri okuma çalışması
11 Arapça ve Farsça kaynaklı kelimeleri okuma çalışması
12 Metin okuma çalışması
13 Değişmeyen bazı kalıp ve ekler
14 Metin okuma çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Kütükoğlu, Mübahat: Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul, 1994.
Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, Hayati Develi, İstanbul, 2002.
Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
Yakıt, İsmail: Türk İslam Kültüründe Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken Yay., İstanbul, 2003.
Develioğlu, Ferit: Lügat
Şemsettin Sami, Kamus-ı Türkî
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar.
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır.
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar.
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır.
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4