Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşaretler ve Sistemler EEM 305 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri MAT231 Diferansiyel Denklemler, MAT133 Lineer Cebir, EEM205 Elektrik Devreleri-I derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇEN ÇETİNEL, Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL, Prof.Dr. İRFAN YAZICI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Elektrik-Elektronik mühendisliği ve tüm mühendislik alanları için temel teşkil eden bu dersin amacı,öncelikle işaret ve sistem analiz yöntemlerinin anlaşılması, daha sonra karmaşık süreçlerin analizinin yapılmasıdır.
Dersin İçeriği Sürekli-zaman, ayrık-zaman işaretler ve sistemler, sistemlerin temel özelliklerinin incelenmesi, doğrusal zamanla değişmeyen sistemler, Periyodik işaretlerin Fourier serisi gösterilimleri, sürekli-zaman, ayrık-zaman Fourier dönüşümü, Örnekleme teoremi, Laplace dönüşümü ve z- dönüşümü.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşaret tanımını ve çeşitlerini kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Sistem tanımını kavramak, bir sistemin özelliklerini inceleyebilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Sürekli-ayrık işaret ve sistem yaklaşımlarını kavramak. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Periyodik işaretlere ait dönüşümleri kavramak. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Periyodik olmayan işaretlere ait dönüşümleri kavramak. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Örnek sistemler için uygulamalar yapabilmek. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşaretler 1.Hafta Sunusu
2 İşaretlerin Sınıflandırılması ve analizi 2.Hafta Sunusu
3 Sistemler 3.Hafta Sunusu
4 Sistemlerin Sınıflandırılması ve analizi 4.Hafta Sunusu
5 Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler (Konvolüsyon) 5.Hafta Sunusu
6 Doğrusal Zamanla Değişmeyen Sistemler ( Sistem Özelliklerinin incelenmesi) 6.Hafta Sunusu
7 Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Gösterilimi (Sürekli-zaman periyodik işaretler için) 7.Hafta Sunusu
8 Periyodik İşaretlerin Fourier Serisi Gösterilimi (Ayrık-zaman periyodik işaretler için) 8.Hafta Sunusu
9 Sürekli-zaman Fourier Dönüşümü 9.Hafta Sunusu
10 Ayrık-zaman Fourier Dönüşümü 10.Hafta Sunusu
11 Sürekli-zaman işaretlerin örneklenmesi, örnekleme teoremi 11.Hafta Sunusu
12 Laplace Dönüşümü 12.Hafta Sunusu
13 z-Dönüşümü 13.Hafta Sunusu
14 Ayrık-zaman ve sürekli- zaman sistemlerin z-dönüşümü ve Laplace dönüşümü ile analizi 14.Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu [1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/ adersinden yayınlanan ders notları.
Ders Kaynakları [2] Signal and systems, A.V. Oppenheim, A. S. Willsky, 1996
[3] Signal and systems, Simon Haykin&Barry Van Veen,Wiley, 2007
[4] Digital signal processing, John G.Proakis, Dimitris G.Manolakis, 2007
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 4