Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemlerinin Tasarımı | MKM 429 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sistem Dinamiği ve Kontrol |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kontrol sistemlerin tasarımı ve analizi için klasik metotları ve kuramları anlamak. Matlab ve simulink simülasyon yazılımıyla kontrol tasarımında nasıl kullanıldığını öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, temel doğrusal sistemler ve kontrol tasarım teknikleri, zaman ve frekans tanım alanlarında kontrol sistemlerinin davranışları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dinamik sistemlerinin modellenmesini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tasarım parametrelerinin zaman ve frekans tanım alanında kontrolör için bulmak | Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Tasarım parametrelerinin simülasyon ortamında sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Sistemlerin kararlılığı için gereken kontrolörlerin tasarımını yapar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Sistemlerin geçici ve kalıcı davranışlarını analiz eder. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Tasarım için gerekli olan Matlab ve simulink programını kullanır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Kavramlar ve Matlab-Simulink | |
2 | Transfer Fonksiyonları | |
3 | Blok Diyagramları ve Akış Diyagramları | |
4 | Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi | |
5 | Durum Değişkenleri Analizi | |
6 | Kontrol Sistemlerin Zaman Analizi | |
7 | Kontrol Sistemlerin Frekans Analizi | |
8 | Kök-yer Eğrisi Analizi | |
9 | Kontrol Sistemlerin Kararlılığı | |
10 | Kontrolör Tasarımı | |
11 | PID Kontrolör | |
12 | Modern Kontrolör Teknikleri | |
13 | Bode ile Kararlılık Analizi | |
14 | Nyquist ve Nichols Ölçütleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Control Systems Design, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu. |
Ders Kaynakları | 1. Dransfield, P. System and Control Part I: Control, Department of Mechanical Engineering, Monash University, Australia, 1994. 2. Shinners, S. M., Modern Control System Theory and Application, Addison-Wesley Publishing Company, 1980. 3. Sarıoğlu, M. K. Otomatik Kontrol Cilt II, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 1996.. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Proje / Tasarım | 1 | 22 | 22 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |