Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikroişlemcili Sistemler ve Laboratuvarı BSM 212 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MURAT İSKEFİYELİ
Dersi Verenler Prof.Dr. CÜNEYT BAYILMIŞ, Dr.Öğr.Üyesi MURAT İSKEFİYELİ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ahmet ARSLAN,  Arş. Gör. Seda UÇAR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, günümüz bilgisayar teknolojileri içerisindeki programları işleyen ve
çalıştıran mikroişlemcili sistemler hakkında bilgi verilmesi; endüstride yaygın
kullanılan 8085 mikroişlemci ve 8051 denetleyici mimari yapılarını ve kodlarını
inceleyerek, laboratuar ortamında uygulamalı örnekler ile öğrencilerin teorik ve
pratik bilgiler kazanması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Mikroişlemcili Sistem Kavramları; Bellek Çeşitleri, Organizasyonu ve
Uygulamaları; 8085 Mikroişlemci Mimarisi; 8051 Mikrodenetleyici Mimarisi, Kodları ve Örnek Uygulamaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroişlemci, mikroişlemcili sistem, mikrokontrolör tanımlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
2 8085e ait mimari yapıyı öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Bellek organizasyonu kavramını öğrenir ve tasarım yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 8051 mikrodenetleyici mimarisinin öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 8051e ait assembly ve C dilinde programlama yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
6 8051´de sayıcı/zamanlayıcı kavramlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
7 8051´de kesme yapılarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mikroişlemcilerin Tarihi Gelişimi, Mikroişlemcili Sistemlerin Temel Kavramları ve Temel Mikroişlemci Mimarisi
2 Bellek Çeşitleri ve Organizasyonu
3 Bellek Organizasyonu ve Örnek Uygulamaları
4 8085A Mikroişlemcisi İç Mimarisi
5 Yol Çevrimleri, Zamanlama ve Adresleme Modları
6 Mikrodenetleyiciler ve 8051 Ailesi
7 8051 Mimarisi
8 8051 Assembly Dili ve Komutları
9 8051 ile Örnek Uygulamalar
10 Deney Setinin Tanıtılması
11 8051 ile Örnek Uygulamalar
12 Zamanlayıcı/Sayıcı Kavramları ve Örnekler
13 Kesme Yapısı ve Örnekler
14 8051 ile Örnek Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

Mikroişlemcili Sistemler ve Lab. Ders Notu, Yrd.Doç.Dr. Murat İSKEFİYELİ

Ders Kaynakları

1. C ile 8051 Mikrodenetleyici Uygulamaları, Papatya Yayıncılık, 2005
2. Mikroişlemciler ve 8051 Ailesi, Haluk GÜMÜŞKAYA, Alfa Yayıncılık,1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
1. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5