Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik ve Olasılık IME 205 3 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temelleri olasılık hesabında olan istatistikte kullanılan teknikleri anlamak ve geliştirmek için bazı olasılık kavramlarını incelemek ve böylelikle istatistikle ilgili temel kavram bilgilerini verme, toplanan verileri tablo ve grafiklerle anlamlı hale getirme, betimsel istatistiklere ilişkin uygulama ve analizleri yapabilme, basit korelasyon analizleri ve bu analizlerin yorumlanması becerilerini kazandırma.

Dersin İçeriği

frekans dağılımları,histogram ve frekans poligonu,kategorik verilerin grafikle gösterilmesi ve uygulamalar.Parametrik ve nonparametrik merkezi eğilim ölçüleri ve uygulamalar.Parametrik ve nonparametrik dağılım ölçüleri ve uygulamaları , bayes teoremi, olasılık dağılım tablosu, beklenen değer ve uygulamalar. Kesikli olasılık dağılımlarında temel kavramlar, Binom, Poisson ve hipergeometrik dağılım ve uygulamalı çalışmalar,Normal dağılım kavramı,Örnekleme teorisi hakkında kısa teorik bilgi, ortalamaların örnek dağılımı,Tahmin Teorisi hakkında kısa teorik bilgi, nokta tahmini ve güven sınırları, ortalamalar için güven aralığı, oranlar için güven aralığı, standart sapmalar için güven aralığı, ortalamalar arası farklar için güven aralığı, oranlar arası farklar için güven aralığı ve uygulamalı çalışmalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Olasılık kavramını ve olasılık aksiyomlarını ifade eder ve uygular. Anlatım, Tartışma,
2 Permütasyonlar, kombinasyonlar, sıralı ve sırasız parçalanmalar, Binom Teoremi, koşullu olasılık, bağımsız olaylar, Bayes Teoremi ile ilgili problemleri çözer. Anlatım, Tartışma,
3 Rasgele değişken kavramı, kesikli ve sürekli rasgele değişkenin dağılımı ile ilgili problemleri çözer. Anlatım, Tartışma,
4 Geometrik, negatif binom dağılımları ve özelliklerini açıklar ve uygular. Anlatım, Tartışma,
5 Hipotez testlerini uygular ve yorumlar. Anlatım, Tartışma,
6 Merkezi eğilim ölçülerini uygular ve yorumlar. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Permütasyonlar ve kombinasyonlar
2 Bir olayın olasılığı ve olasılık aksiyomları, bazı olasılık kuralları,
3 Geometrik Olasılık, Koşullu olasılık, Bayes Teoremi
4 İki boyutlu rasgele değişkenler, beklenen değer ve özellikleri,Bir rasgele değişkenin varyansı ve özellikleri
5 Beklenen değer ve özellikleri, Bir rasgele değişkenin varyansı ve özellikleri
6 Bernoulli, binom, çok terimli, dağılımlar ve özellikleri,Geometrik, negatif binom dağılımlar ve özellikleri
7 Bernoulli, binom, Geometrik, negatif binom vb. dağılımlar ve özellikleri
8 Normal dağılım, standart normal dağılım, standart normal eğrinin özellikleri
9 Arasınav
10 İstatistik kavramı, Örnekleme kavramı ve örneklem seçimi
11 Frekans dağılımları, verilerin grafikle gösterilmesi
12 Merkezi eğilim ölçüleri
13 Merkezi dağılım ölçüleri
14 Hipotez testleri
Kaynaklar
Ders Notu

Akdeniz, F., (2006). Olasılık ve İstatistik, Nobel Kitabevi.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. X
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler.
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6