Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meyve Sebzelerin Kurutularak Dayandırılması GDA 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Meyve-sebzelerin muhafazasında kurutmanın öneminin anlaşılması, kurutmada su aktivitesi ve bozulma ilişkisinin kavranması ve kaliteli kurutulmuş ürünlerin elde edilmesi
Dersin İçeriği Kurutmanın Önemi, Kurutma İle İlgili Genel Prensipler, Su Aktivitesi, Sorpsiyon İzotermi, Kurutma Yöntemleri ve Kurutucular, Çeşitli Ürünlerin Kurutulması, Kuruma Sırasında Gıdanın Yapısında Meydana Gelen Değişmeler, Kurutulmuş Ürünlerde Kalite Kriterleri, Kuruma Hızı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Meyve-Sebzeleri Dayandırılma Yöntemlerini kavrar Soru-Cevap, Anlatım,
2 Kurutma işleminde uygulanan ön işlemleri kavrar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap,
3 Kurutulmuş bazı meyve ve sebzelerin üretim aşamalarını ve özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Kurutulmuş ürünlerde kaliteyi artırmak amacıyla çalışmalar yapar ve tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
5 Seçeceği bir meyve ya da sebzenin kurutulması amacıyla üretim aşamalarını tasarlar ve uygular Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
6 Kurutulmuş gıdalarda kalite kontrol analizlerini yapar ve uygular Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kurutmanın Tanımı, Tarihçesi, Koruma Mekanizması
2 Su Aktivitesi
3 Sorpsiyon İzotermi
4 Hava-su karışımları ve temel ilkeler
5 Kurutmanın mekanizması
6 Kurutmada meydana gelen başlıca değişmeler ve gıda stabilitesi
7 Kurutucular ve Kurutucu Tipleri
8 Kabin ve tünel kurutucular
9 Konveyörlü ve akışkan yatak kurutucular
10 Püskürtmeli kurutucular (spray drying)
11 Dondurarak kurutma
12 Diğer kurutucu sistemler
13 Kurutulmuş ürünlerde kalite kriterleri
14 Kurutulmuş ürünlerde kalite kriterleri
Kaynaklar
Ders Notu Cemeroğlu, B. 2004. Meyve Sebze İşleme Teknolojisi (I. ve II. Cilt). Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları, Bizim Büro Basımevi-Ankara
Kudra T, Mujumdar AS, 2002. Advanced Drying Technologies. Marcel Dekker, Inc., New York.
Mujumdar, A.S. 2000. Drying Technology in Agriculture and Food Sciences.Science Pub. İnc. USA
Barbosa-Casanovas, G. and Vega-Mercado, H. 1996. Dehydration of Foods. Chapman&Hall. New York.
Brennan, J.G. 1994. Food Dehydration: a Dictionary and Guide. Butterworth-Heinemann Ltd. UK
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6