Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Güç Elektroniği Uygulamaları ELE 304 6 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Alper Turan Ergüzel
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Güç yarı iletkenleri, çalışma prensipleri, karakteristikleri, anahtar olarak kullanımı, güç elektroniği devrelerinin tasarımı ve güç elektroniği uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği Güç elektroniğinde kullanılan çeşitli kontrol elemanlarının ve bunların iletime geçirilmesi için kullanılan tetikleme elemanlarının incelenmesi. Bu elemanlarla farklı uygulamaların gerçekleştirilmesi. Endüstrideki uygulamaların incelenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Güç yarı iletkenlerini, çalışma prensiplerini ve karakteristiklerini açıklar. Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
2 Anahtarlama elemanlarının seçimini yapar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Kontrolsüz ve kontrollü doğrultma devrelerini tasarlar ve gerçekleştirir. Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
4 Konvertör, invertör ve sürücü devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Eğitsel Oyun, Anlatım,
5 Koruma devrelerini tasarlar. Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Güç kontrol devrelerinde hangi elemanların kullanılacağına karar verir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
7 İstenilen şartlarda bir güç kontrol devresi tasarlar. Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
8 Tasarladığı bir güç kontrol devresinde gerekli testleri ve ölçümleri yapar. Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Güç elektroniğinin başlıca elemanları [1]
2 UJT ve PUT elemanlarının incelenmesi ve uygulama devrelerinin gerçekleştirilmesi [1]
3 Neon lamba, SBS ve SUS gibi tetikleme elemanlarının incelenmesi. [1]
4 Tristör yapılarının incelenmesi. İletime sokma ve durdurma yöntemlerinin incelenmesi [1]
5 SCR ile gerçekleştirilen doğrultmaç devrelerinin incelenmesi. Çeşitli uygulamalar. SCS elemanının incelenmesi. [1]
6 Diyak elemanının yapısı ve karakteristikleri. Triyak elemanının incelenmesi. [1]
7 Triyak çalışma modları, faz kontrol devreleri ve çeşitli uygulamalar [1]
8 Tristör ve triyak elemanlarının korunması ve seçimi [1]
9 ARA SINAV
10 GTO yapıları ve karakteristikleri [1]
11 IGBT ve MCT elemanlarının incelenmesi [1]
12 Dönüştürücüler. DC-DC Konverter. [1]
13 AC-AC Konverter. DC-AC İnverter. Çeşitli uygulamalar [1]
14 Anahtarlamalı Mod Güç Kaynakları. Kesintisiz Güç Kaynakları [1]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Güç Elektroniği Ders Notları, SAÜ TEF, 2007.
Ders Kaynakları [2] Muhammad H. Rashid, Power Electronics Handbook, Academic Press, 2001.
[3] Gürdal, Osman; Güç Elektroniği, Nobel Yayın Dağıtım, 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 5
1. Proje / Tasarım 5
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 4 4
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5