Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eleştirel Teori ve Medya ILB 639 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL
Dersi Verenler Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Medya yapısını eleştirel teori çerçevesinde ele alarak incelemek.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında eleştirel teori bağlamında medya incelemesi yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eleştirel medya çözümlemeleri ile ilgili kuramsal yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Medya ürünlerine karşı eleştirel düşünce ve sorgulama yeteneği kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İletişim alanındaki farklı paradigmaların bireye, topluma, medyaya yönelik yaklaşımlarını kıyaslar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eleştirel yaklaşım ve Medya
2 İletişim Araştırmaları ve Medya
3 Temel Liberal ve Eleştirel Kuramlar
4 Frankfurt Okulu
5 Kitle Kültürü ve Kültür Endüstrisi
6 Ekonomi Politik
7 Kültürel Çalışmalar
8 Feminist Kuramlar
9 Gramsci (Hegemonya) ve Althusser (DİA)
10 Shiller ve Smythe
11 Herman ve Chomsky
12 Golding ve Murdock
13 Garnham ve Mattelart
14 Yeni Medya ve Eleştirel Yaklaşımlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Max Horkheimer, Geleneksel ve Eleştirel Kuram (YKY), Max Horkheimer, Akıl Tutulması (Metis Yay.), Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno, Aydınlanmanın Dialektiği (Kabalcı), T. W. Adorno, Kültür Endüstrisi (İletişim Yay.), T. W. Adorno, Minima Moralia (Metis Yay.), Herbert Marcuse, Us ve Devrim (İdea Yay.), Herbert Marcuse, Tek Boyutlu İnsan (İdea Yay.) Erdoğan, İ. (2007). "Temel Bilgiler: Eleştirel Yaklaşımlarda İletişim Anlayışı", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı:24, Bahar, 153-198. Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, Eleştirel Yaklaşımlar, 81-83.
Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, Yapısalcı Dilbilim ve Göstergebilim, Ferdinand de Saussure Claude Levi-Strauss Roland Barthes, 106-111.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak.
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak.
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek.
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek.
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
Toplam 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6