Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 110 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE
Dersi Verenler Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak.kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
10 Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
11 İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
12 Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku, anayasa hukukunun kaynakları; anayasacılık düşüncesi ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
2 Anayasaların yapılış ve değiştirilişi Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
3 Anayasallık denetimi ve modelleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
4 Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
5 Güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
6 Türk anayasa tarihi : 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları ve 1961 Anayasasının kısaca tanıtımları Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
7 1982 Anayasasının yapılışı ve değiştirilişi ve belirgin özellikleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
8 1982 Anayasasına göre Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin nitelikleri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
9 Arasınav
10 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması, sınırlandırılması ve durdurulması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
11 1982 Anayasasında yasama organının oluşumu ve işleyiş esasları Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
12 Yasama Organının görev ve yetkileri ve yürütme ile ilişkileri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
13 1982 Anayasasında Türk Yargı Düzeni ve Anayasa Mahkemesinin oluşumu, görev ve yetkileri Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
14 1982 Anayasasına göre anayasa yargılaması Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması
Kaynaklar
Ders Notu

1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007.
3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006.

Ders Kaynakları

T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak.
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak.
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak.
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek.
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek.
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma.
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma.
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. X
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak..
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 5