Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyasi Düşünceler Tarihi SBK 205 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK
Dersi Verenler Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Antik Yunan siyasi düşüncesinden başlayarak Fransız Devrimi'nden 19. yüzyılın sonuna kadar Batı dünyasında üretilen siyasi düşünceleri analiz etmektir. Bu çerçevede liberalizm, demokrasi ve sosyalizmin ortaya çıkışı gibi kavramlar modernite açısından ele alınacaktır.

Dersin İçeriği

Toplumsal sözleşme açısından Antik Yunan'dan Ortaçağ'a devlet, iktidar, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük kavramları; Fransız Devrimi, Devrime Tepkiler, Ütopik Sosyalizm ve Marksizm, Anarşizm, Anarkosendikalizm, Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm, Sosyal Devlet.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Dersin Konusu, amacı ve planı Kaynakçanın ilgili kısımları
2 İlkçağda Siyasal Düşünce I (Sofistler ve Sokrates) Kaynakçanın ilgili kısımları
3 İlkçağda Siyasal Düşünce II (Platon ve Aristoteles) Kaynakçanın ilgili kısımları
4 Ortaçağda Siyasal Düşünce (Aquinalı Thomas ve İbn-i Haldun) Kaynakçanın ilgili kısımları
5 Modern Çağda Siyasal Düşünce I (Machiavelli, Morus, Bodin ve Bossuet) Kaynakçanın ilgili kısımları
6 Modern Çağda Siyasal Düşünce II (Locke, Montesquieu, Rousseau ve Sieyes) Kaynakçanın ilgili kısımları
7 Yakınçağda Siyasal Düşünce I (Fransız Devrimine Tepkiler) Kaynakçanın ilgili kısımları
8 Yakınçağda Siyasal Düşünce II (Liberalizm ve Demokrasi) Kaynakçanın ilgili kısımları
9 ARA SINAV
10 Yakınçağda Siyasal Düşünce III (Sosyalizm: Marksizm Öncesi ve Sonrası) Kaynakçanın ilgili kısımları
11 Yakınçağda Siyasal Düşünce IV (Anarşizm ve İhtilalci Sendikalizm) Kaynakçanın ilgili kısımları
12 Yakınçağda Siyasal Düşünce V (Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm) Kaynakçanın ilgili kısımları
13 Sosyal Devlet Kaynakçanın ilgili kısımları
14 Liberalizm Yeniden: Rawls, Hayek ve Nozick Kaynakçanın ilgili kısımları
Kaynaklar
Ders Notu

Ayferi Göze, Çağdaş Siyasal Düşünceler ve Yönetimler

Ders Kaynakları

Ayferi Göze, Çağdaş Siyasal Düşünceler ve Yönetimler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 4 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 5