Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demokrasi Kuramları | SAU 761 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki ÜNLÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel süreç içerisinde demokrasi konusunda ortaya atılmış olan belli başlı teorileri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste belli başlı demokrasi kuramları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak “modern” demokrasi kuramları ele alınmakla birlikte; modern demokrasi kuramlarının zeminini teşkil eden öncü (eski) demokrasi kuramlarına da yer verilmektedir. Modern kuramlarla öncü kuramlar arasındaki ilişki, modern kuramlar arasındaki karşılaştırmalar ve günümüz demokrasilerinin ne kadar demokratik olduğu sorusunun cevabı da dersin kapsamı dâhilindedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramları açıklar | ||
2 | Demokrasinin temel ilke ve niteliklerini somutlaştırır | ||
3 | Öncü ve modern demokrasi kuramlarını genel olarak kavrar | ||
4 | Öncü kuramların eksikliklerini açıklar | ||
5 | Modern kuramların gelişim çizgisini kavrar | ||
6 | Demokrasinin ilke, nitelik ve işleyişi hakkında güncel tartışmaları kavrar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramların analizi | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
2 | Günümüzdeki hakim demokrasi yaklaşımının analizi. temel ilkeler ve niteliklerin somutlaştırılması | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
3 | Öncü ve modern demokrasi kuramları hakkında genel bilgilendirme | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
4 | İlkçağda demokrasiyi aramak: aristoteles'in demokrasi yaklaşımı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
5 | Yeniçağda Demokrasiye Giden süreç ve Montesquieu'nun Ilımlı Demokrasi Yaklaşımı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
6 | J.J. Rousseau ve Doğrudan Demokrasi Yaklaşımı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
7 | A.de Tocqueville'nin Kitlesel Demokrasi Kuramı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
8 | J.S mill ve Liberal Temsili Demokrasi Kuramı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
9 | K. Marx ve Devrimci Doğrudan Demokrasi Kuramının Gündeme Gelişi | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
10 | Modern demokrasi kuramlarının başlangıcı: M. Weber ve Önder Demokrasisi Yaklaşımı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
11 | Halk Demokrasisi Kuramı: Lenin, Stalin ve Gorbaçov | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
12 | Sosyal Demokrasi Kuramı: Bernstein ve Giddens | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
13 | Demokrasinin Sosyo- Ekonomik Şartları Kuramı | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
14 | Liberal Kuramlara Gözatış ve Demokrasinin Ölçütleri Tartışması | Yüklenen ders notlarının ve eklenmişse bilimsel makale ya da kitaptan ilgili bölümün okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri, hazırlanan ders notları ve makaleler |
Ders Kaynakları | Dahl, Robert A. (2001), Demokrasi Üstüne, İstanbul: Phoenix. M.Schmidt (2002) Demokrasi Kuramları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|