Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hastane İdaresi ve Organizasyonu TDS 104 2 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ÖMER ÖZİŞLİ
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ÖMER ÖZİŞLİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hastanelerin yönetimi ve organizasyonu ile ilgili bilgi ve yöntemleri kullanabilme becerisi kazandırmak.Bu dersin amacı bir işletme olarak hastane örgütü, Türkiye’deki kamu ve özel nitelikli hastanelerin yapısı, ve yönetim şekilleri hakkında bilgi vermektir. 

Dersin İçeriği

Hastanelerin özellikleri, organizasyon yapıları, Türkiye ve dünyada hastane organizasyon yapıları, Hastanelerin sınıflandırılması.1. Yönetim Kavramı ve Fonksiyonları 2. Hastane Tanımı, Hastanelerin Amaçları,Fonksiyonları, Hastaneleri Diğer Kuruluşlardan Ayıran Özellikler 3. Hastane Yöneticiliği Mesleğinin Tarihsel Gelişimi ve Hastane Yöneticisinde Olmasi Gereken Özellikler 4. Hastane Yönetimi Ve Organizasyonu ile Hastanenin Bölümleri ve Işlevleri 5. Hastanelerde Finansal Yönetim 6. Hastanelerde Malzeme ve Envanter Yönetimi 7. Hastanelerde Bilgi İşlem Yönetimi 8. Hastanelerde İnsan Kaynakları Yönetimi 9. Hastanelerde Halkla İlişkiler ve Kurumsal İletişim Yönetimi 10. Hastanelerde Hasta Hizmetleri Yönetimi 11. Hastanelerde Eczane, Laboratuvar, Ameliyathane Gibi Spesifik Birimlerin Yönetimi 12. Sağlık Bakanlığı, Üniversiteler, Belediyeler ve Özel Sektörün Hastane Hizmetleri Konusunda Durumunun Değerlendirilmesi 13. Sağlıkta Dönüşüm Programının Sağlık Sekttörüne Etkileri 14. Sağlık Kentleri ve Serbest Sağlık Bölgeleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hastane işletmelerinin diğer işletmelerden ayıran özelliklerin belirlenmesi, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hastane işletmelerinin organizasyon yapısı Gösterip Yaptırma, Anlatım,
3 Hastane yöneticiliğinin özelliklerinin belirlenmesi. Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Hastanelerin özellikle Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Hastanelerin kaynakları Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Türkiye’de hastane organizasyon yapısı Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Bazı ülkelerin hastane organizasyon yapıları Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Ara Sınav Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Hastanede yönetimin karar alma süreçleri Hastanenin yönetsel yapısı Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Hastane tanı üniteleri, Tıbbi tedavi üniteleri Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Yönetim üniteleri, Mali ve teknik üniteler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
12 Hasta idaresinin özellikleri ve yönetim kaynakları Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 Hastane yöneticinin özellikleri Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
14 Hastanelerde iş değerlendirmesi Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hastanelerin tanımı ve sistemi 2/233
2 Hastanelerin amaçları ve işlevleri 4/68
3 Hastanelerin sınıflandırılması 3/77,4/82
4 Hastanelerin özellikleri 2/236,6/19
5 Hastanelerin kaynakları 5
6 Türkiye’de hastane organizasyon yapısı 6,5
7 Bazı ülkelerin hastane organizasyon yapıları 5,6
8 Ara Sınav
9 Hastanede yönetimin karar alma süreçleri Hastanenin yönetsel yapısı 5
10 Hastane tanı üniteleri, Tıbbi tedavi üniteleri 5
11 Yönetim üniteleri, Mali ve teknik üniteler 5
12 Hasta idaresinin özellikleri ve yönetim kaynakları 4/78
13 Hastane yöneticinin özellikleri 4/151
14 Hastanelerde iş değerlendirmesi 4/101,6
Kaynaklar
Ders Notu

Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları

Ders Kaynakları

1. Hayran, O. ve Sur, H. (ed.) Hastane yöneticiliği, İstanbul , 1997
2. Kurtulmuş S. Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, İstanbul, 1998.
3. Kavuncubaşı, Ş. Hastane ve sağlık kurumları yönetimi Ankara, 2000
4. Ak, B, Hastane Yöneticiliği, Ankara, 1990
5. Akbolat, M. Hastane İdaresi ve Organizasyonu Ders notları (Basılmamış) 2007.
6. Seçim, H. Hastane Yönetimi ve Organizasyonu: Türkiye’de Hastanelerin Organizasyonu İçin Bir Model Önerisi, İstanbul,1991

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. X
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. X
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4