Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Havacılık, Uzay ve Sualtı Dalış Fizyolojisi FZL 618 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin düşük oksijen basıncının vücuttaki etkileri, havacılık ve uzay fizyolojisinde hızlanma kuvvetlerinin vücuda etkileri, kapalı uzay aracında “yapay iklim” uzayda ağırlıksızlık, gazların yüksek parsiyel basınçların vücuttaki etkileri, scuba (self-contained underwater breathing apparatus)-suciğeri ile dalış, denizaltılarda özel fizyolojik problemler, hiperbarik oksijen tedavisi ile ilgili genel ve özel bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste düşük oksijen basıncının vücuttaki etkileri, havacılık ve uzay fizyolojisinde hızlanma kuvvetlerinin vücuda etkileri, kapalı uzay aracında “yapay iklim” uzayda ağırlıksızlık, gazların yüksek parsiyel basınçların vücuttaki etkileri, scuba (self-contained underwater breathing apparatus)-suciğeri ile dalış, denizaltılarda özel fizyolojik problemler, hiperbarik oksijen tedavisi anlatılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Havacılık fizyolojisini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Uzay fizyolojisini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sualtı-Dalış fizyolojisini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Düşük oksijen basıncının vücuttaki etkilerini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Havacılık ve uzay fizyolojisinde hızlanma kuvvetlerinin vücuda etkilerini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kapalı uzay aracında "yapay iklimi" kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Uzayda ağırlıksızlığı kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Gazların yüksek parsiyel basınçların vücuttaki etkilerini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Yüksek azot basıncında azot narkozunu kavrayabilir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
10 Yüksek basınçlarda oksijen toksisitesini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 Denizde büyük derinliklerde karbon dioksit toksisitesini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Scuba (self-contained underwater breathing apparatus)-suciğeri ile dalışı kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
13 Denizaltılarda özel fizyolojik problemleri kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
14 Hiperbarik oksijen tedavisini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Havacılık fizyolojisi
2 Uzay fizyolojisi
3 Sualtı-Dalış fizyolojisi
4 Düşük oksijen basıncının vücuttaki etkileri
5 Havacılık ve uzay fizyolojisinde hızlanma kuvvetlerinin vücuda etkileri
6 Kapalı uzay aracında "yapay iklim"
7 Uzayda ağırlıksızlık
8 Gazların yüksek parsiyel basınçların vücuttaki etkileri
9 Yüksek azot basıncında azot narkozu
10 Yüksek basınçlarda oksijen toksisitesi
11 Denizde büyük derinliklerde karbon dioksit toksisitesi
12 Scuba (self-contained underwater breathing apparatus)-suciğeri ile dalış
13 Denizaltılarda özel fizyolojik problemler
14 Hiperbarik oksijen tedavisi
Kaynaklar
Ders Notu

The Physiology and Medicine of Diving. Peter B. Bennett BSc PhD, Harry Elliot, David H. Elliott, Peter B. Bennett

Ders Kaynakları

Fundamentals of Aerospace Medicine. Jeffrey R. Davis, M.D.,Robert Johnson,Jan Stepanek.
Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. John E. Hall (Author).
Ganong´s Review of Medical Physiology, 24th Edition (LANGE Basic Science) by Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano and Heddwen Brooks.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
2 Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek
3 Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek.
4 En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak.
5 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek
6 Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak.
7 Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak.
8 Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
9 Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak.
10 Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek.
11 Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek
12 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6