Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Paleografi ve Epigrafi ITS 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilimsel araştırmalarda en önemli kaynaklardan olan arşiv belgelerini ve kitabeleri tanımak ve bu belgelerden istifade etme yollarını öğrenmek
Dersin İçeriği El yazması eserler, arşiv belgeleri, mimari kitabeler, mezar taşları vb. yazılı kaynakların tanıtımı ve bu belgelerden okuyarak istifade etme yolları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arşiv kavram ve ıstılahlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Arşiv belgelerini ve çeşitlerini tanır. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Belgelerde kullanılan yazı türlerini ayırt eder. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma,
4 Mimari kitabeleri ve mezar taşlarını okur. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Yazılı belge ve kitabeleri kaynak olarak kullanır. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Metinlerle ilgili okuma, tarihlendirme ve dönem sorunlarını çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Paleografi ve Epigrafi Kavramları
2 Epigrafi ile Paleografinin Diğer Bilim Dallarıyla Münasebetleri
3 İslam Dünyasında Yazının İnkişafı ve Yazı Çeşitleri
4 Osmanlı Arşivleri ve Arşiv Belgeleri
5 Arşiv Istılahları
6 Arşiv Metinlerini Okuma Çalışması
7 Rik´a Metin Okumaları
8 Ta´lik Metin Okumaları
9 Divani Metin Okumaları
10 Kitabelerde Kullanılan Yazı Çeşitleri
11 Mimari Kitabeler ve Araştırmalardaki Önemi
12 Mezar Kitabeleri ve Kitabelerden İstifade Yöntemleri
13 Kitabeleri Okuma Çalışmaları
14 Kitabeleri Okuma Çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu [1] Baltacı, C. (1989): İslam Paleografyası, İstanbul: MÜ. İlahiyat Vakfı Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Kütükoğlu, M.S. (1998): Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
[3] Karamağaralı, B. (1992): Ahlat Mezar taşları, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
[4] Uğur, Ahmet (1994), Epigrafi ve Paleografi, Kayseri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 2 14 28
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6