Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Analitik Kimya GDM 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Lisansüstü laboratuvar çalışmaları sırasında laboratuvarda dikkat edilmesi gereken hususlar, laboratuvar güvenliği hakkında öğrenciyi bilgilendirmek, deneysel çalışmaları sırasında izlenecek yol ve uygulanacak metodlar hakkında bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Kimyasal analiz metodları ve metod seçimi, kimyasal analizde su ve suyun önemi, kimyasal analizde hatalar, analiz sonuçlarının istatistiksel olarak değerlendirilmesi, laboratuvar akreditasyonu, metodların geçerli kılınması, ölçüm belirsizliğinin hesaplanması, çözeltilerin hazırlanması ve ayarlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kimyasal analiz yöntemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
2 Kimyasal analiz metodu araştırma tekniklerini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gözlem,
3 Kimyasal analizlerdeki hataları kavrar ve hesaplamalarını uygular Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Analitik kimyada kullanılan hesaplama yöntemlerini kavrar ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
5 Kimyasal analizlerde suyun önemini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Gravimetrik ve titrimetrik analiz yöntemlerini ve hesaplamalarını kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
7 Laboratuvar akreditasyonunun önemini kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Geçerli kılma parametrelerini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
9 Ölçüm belirsizliği parametrelerini kavrar ve uygular Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
10 Kimyasal analiz yöntemlerini laboratuarda uygular Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Laboratuvarda İş Sağlığı ve Güvenliği Temel Eğitimi
2 Laboratuvardaki Kimyasallar ve Ekipmanlar
3 Laboratuvarda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
4 Kimyasal Analiz Metodları ve Metod Seçimi
5 Kimyasal Analizlerde Hesaplamalar
6 Kimyasal Analizlerde Hatalar
7 Kimyasal Analiz Yöntemleri Ve Araştırma Teknikleri
8 KimyasalAnalizlerde Suyun Önemi
9 Gravimetrik ve Titrimetrik Analiz Yöntemleri
10 Laboratuvarlarda Akreditasyonun Gerekliliği
11 Metodların Geçerli Kılınması
12 Ölçüm Belirsizliği Bileşenleri
13 Ölçüm Belirsizliği Hesaplamaları
14 Ayarlı Çözeltilerin Hazırlanması
Kaynaklar
Ders Notu

1-Kılıç, E. ve Yılmaz, H. (Çeviri editörleri), (D. A. Skoog, D. M. West, F.J. Holler S., Crouch, S.R.) Analitik Kimya Temel İlkeler, Bilim Yayıncılık, 8. Baskı, Ankara, 2007.
2-Gündüz, T, Kalitatif Analiz Ders Kitabı, Gazi kitapevi, Ankara, 1999.
3-Gündüz, T. Kantitatif Analiz Ders Kitabı, Gazi Kitabevi, 7. Baskı, 2003. Ankara.
4- TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarlarının Yeterliliği İçin Genel Şartlar

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
7 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6