Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nişasta Kimyası GDM 532 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nişasta üretimi ve kullanım alanları konusunda temel bilgiler verilerek bu konuda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak
Dersin İçeriği Tahıl teknolojisi ile ilgili genel tanımlar,Değirmencilik,Nişasta üretimi,Tahılların kimyasal bileşimi,Nişastanın fiziksel ve kimyasal özellikleri,Nişastanın jelatinizasyonu,Modifiye nişastalar, Enzime dirençli nişasta
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tahıllarla ilgili temel tanımları kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tahılların kimyasal bileşimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Nişasta üretim teknolojisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Nişastanın fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Nişastadan elde edilen ürünler ve özelliklerini kavrar Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Nişasta konusunda yeni bilimsel çalışmaları değerlendirir Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tahılların tanımı ve özellikleri
2 Buğday değirmenciliği, Un üretimi ve işleme teknolojisi
3 Islak öğütme: Nişasta üretimi
4 Tahılın kimyasal bileşimi: Nişasta, protein ve diğer
5 Farklı nişasta kaynakları
6 Nişastanın fiziksel özellikleri: morfoloji
7 Nişastanın kimyasal özellikleri: jelatinizasyon
8 Nişastanın fonksiyonel özellikleri: su bağlama, yağ bağlama
9 Nişastanın fonksiyonel özellikleri: emülsiyon oluşturma
10 Nişasta üzerine etkili enzimler
11 Nişasta bazlı şeker şurupları
12 Modifiye nişastalar- Üretimi ve özellikleri
13 Modifiye nişastalar- Kullanım alanları
14 Enzime dirençli nişasta- Üretimi ve özellikleri
Kaynaklar
Ders Notu Bertolini, A.C. 2009. Starch: Characterization, properties and applications, CRC Press, USA.
Elgün A, Ertugay Z. 2000. Tahıl işleme Teknolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Yayın No: 718, 2000, Erzurum
Hoseney, R.C. 1994. Principles of cereal science and technology, 2nd ed., AACC, Inc. St.Paul, MN, USA.
Koksel, H., Sivri, D., Özboy, O., Başman, A. 2000. Hububat laboratuvarı el kitabı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
Saldamlı, İ. 2007. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
7 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6