Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Jeolojisinde Planlama ve Projelendirme | JFM 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET DİNÇER KÖKSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislik yapılarının, teknik girişimlerin ya da genel anlamda yerbilimlerinin de içinde bulunduğu projelerin planlama ve projelendirme aşamalarında mühendislik jeolojisin yeri ve önemini vurgulamak, kullanılan yöntemler hakında bilgi vermek. Muhtemel sorunların çözümüne yönelik karar mekanizmaları hakkında öğrenciyi uyarıcı ve bilgilendirici örneklemeler yapmak. |
Dersin İçeriği | Giriş ve tanışma - Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi - Jeoteknik ölçüm ve gözlemlerin amaç ve ana hedefleri - Doğa bilimleri ve mühendislik disiplinleri ile bunların arasındaki ilişkiler, Yerbilimlerinden teknik girişime kadar uzanan çalışmalar - Mühendislik yapılarının türleri Sistem büyüklüğü kaya mekaniği, zemin mekaniği, toprak mekaniği özet kavramlar-isotropy anisotropy - kaya ve zeminlerin mühendislik özellikleri Bölgeleme önlem, işlem, yöntem, yönetim - Destekleme, sağlamlaştırma, iyileştirme kavramları - Test, deney, ölçme, izleme, denetim, değerlendirme kavramları - Güvenlik sayıları ve arazi ölçme değerlendirme sıklıkları Tünelcilik; kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme - Özet ve tartışma |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Planlama ve projelendirme aşamalrında mühendislik jeolojisinin önemini kavratmak | Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mühendislik yapılarının gerçekleştirilme aşamalarını ve ayrıntılarını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Yermühendislik disiplinleri arasındaki benzerlik ve farklar hakkında bilgi sahibi olarak hangi aşamada hangi disiplinin ve hangi unsurların çalışılması gerektiğini ve bunların hangi ayrıntı, ölçek ve sıklıkta değerlendirilmesi gerektiğini öğrenmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Bulunulan ortam, aşama, durum ve koşulları hızlı değerlendirme becesisini elde ederek mümkün olduğunca tek seferde ve doğru karar verebilme yeteneğini geliştirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Bilimler ve disiplinler asında mühendislik jelojisinin ve bu konuda çalışan araştırmacının yerini berrak olarak tanımlamak. Bu dallar arası geçiş köprüleri ve geçiş kuralları hakkında bilgi ve esneklik kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Bu disiplinde mümkün olduğunca tek seferde ve doğru karar verebilme yeteneğini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | Bu dallar arası geçiş köprüleri kurara ve geçiş kuralları hakkında bilgi ve esneklik kazanır. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanışma - ders planının tanıtımı ve güncelleştirilmesi ders lideri seçimi, ders konusunun tanıtılması, dersin yürütülmesi kuralları, sınavlar, seminerlerin konusunun belirlenmesi, sorular, tartışma | 1. Hafta Sunumu + Dersplanı + ders tanıtım formun verilmesi |
2 | Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi | 2. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
3 | Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi | 3. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
4 | Jeoteknik ölçüm ve gözlemlerin amaç ve ana hedefleri-Ölçüm, gözlem, deney, yönlendirme, denetim, erken uyarı ve belgeleme hizmetleri | 4. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
5 | Doğa bilimleri ve mühendislik disiplinleri ile bunların arasındaki ilişkiler, Jeoloji, mühendislik jeolojisi, jeomekanik, jeoteknik, jeoteknoloji - Mühendislik jeolojisinin yeri, önemi.-Yerbilimlerinden teknik girişime kadar uzanan çalışmalar | 5. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
6 | Mühendislik yapılarının (teknik girişimlerin) türleri yer altı yerüstü, denizaltı, denizüstü, kaya, zemin, geçiş ortamlarında gerçekleştirilen yapılar. | 6. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
7 | Sistem büyüklüğü kavramı kaya mekaniği, zemin mekaniği, toprak mekaniği özet kavramlar-isotropy anisotropy- kaya ve zeminlerin mühendislik özellikleri | 7. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
8 | Mühendislik jeolojisinde bölgeleme kavramı önlem, işlem, yöntem, yönetim kavramları | 8. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
9 | Destekleme, sağlamlaştırma, iyileştirme kavramları | 9. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
10 | Test, deney, ölçme, izleme, denetim, değerlendirme kavramları - Güvenlik sayıları ve arazi ölçme değerlendirme sıklıkları | 10. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
11 | Tünelcilik 1 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme | 11. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
12 | Tünelcilik 2 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme | 12. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
13 | Tünelcilik 3 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme | 13. Hafta Sunumu+ video+tartışma |
14 | Özet ve tartışma | 14. Hafta Sunumu+tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mehmet Dinçer Köksal, Mühendislik Jeolojisinde planlama ve projelendirme Ders Notları (haftalık elektronik) |
Ders Kaynakları | 1. Kemal Erguvanlı, Mühendislik Jeolojisi, 1982, İTÜ yayınları, İstanbul 2. Reşat Ulusay, Pratik Jeoteknik Bilgiler,1989, Teknomad, Ankara 3. Reşat Ulusay, Harun Sönmez, Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri, 2007 JMO, Ankara 4. Mahir Vardar, Planlama ve Projelendirmede Mühendislik Jeolojisi Yüksek Lisans Ders Notları 1996, İTU, (yayımlanmamış) 5. Mahir Vardar, Galeri ve tünel kazılarında sondaj kullanımı ve gelişmeler, 2008, YMGV semineri. 6. Mahir Vardar, The new concept fort he definition of the safety factor in engineering geological and rock mechanical problems, 1989, Congressa Internazionale di Geoingegneria, Torino. 7. Knill, J,. 2003. Core values: The first HansCloos lecture. Bulletin of the Engineering Geology and the Environment, 62 (1), 1-34. 8. Köksal, M.Dinçer, Mühendislik Jeolojisinin Yeri, İlkeleri, Yöntemleri ve Kılavuzları Üzerine Bir Değerlendirme, 2007, JMO 60. Kurultay, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | ||||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 40 | 40 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |