Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Türk Şiveleri Bilgisi YTD 532 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK,
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Muharrem ÖÇALAN, Yrd. Doç. Dr. Ayşe AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerini,  aralarındaki fonetik, morfoloji ve kelime bilgisi temelli farklılıkları ve benzerlikleri esas alarak karşılaştırmalı şekilde öğretmek; sorunlar ve imkânları değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin karakteristik ses ve şekil bilgisi özellikleri.

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin kelime bilgisi farklılıkları.

Türk dilinin ayrı ayrı yazı dili haline gelen günümüz şivelerinin kelime bilgisi benzerlikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ERCİLASUN Ahmet B., (Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ankara, 2007.
DOĞAN Levent (vd.), Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yay., İstanbul,2007.

BURAN Ahmet - ALKAYA Ercan, Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara,2001.

ERCİLASUN Ahmet B., (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I - Fiil, TDK Yay., Ankara, 1998.

ERCİLASUN Ahmet B., Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak. Yay., 5. baskı, Ankara, 1996.

TEKİN Talât ÖLMEZ, Mehmet, Türk Dilleri, Simurg Yay. ve Kültür Bak., Ankara, 1995.

ERCİLASUN Ahmet B., (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay. Ankara, 1991.

Ahmet Cevat EMRE, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri (İlk Deneme) Birinci Kitap: Fonetik, TDK Yay. İstanbul, 1949.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 0
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)