Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dilinde Yer Ödünçlemesi YTD 530 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZİKRİ TURAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem TOPÇU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ekleşme, tamlama ve cümle seviyelerinde Türk dilinde görülen fonetik, morfolojik ve semantik yer der değiştirmelere yol açan fonksiyonel ve zengin ödünçlemelerin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Ödünçleme kavramının oluşması ve içeriği

  Ödünçleme konusu unsurların gramerler çalışmalarında ele alınışı

  Fonetik ödünçlemeler

  Morfolojik ödünçlemeler

  Sentaktik ödünçlemeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk dilinin söz diziminin/cümlesinin yapısının bir parçası olarak yer ödünçlemesini keşfeder Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Zeynep KORKMAZ, Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi),  TDK Yay., Ankara, 2003.

Jean DENY, Türk Dili Grameri (Osmanlı Lehçesi), İatanbul Maarif Matbaası, 1941.

Günay KARAAĞAÇ, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yay., İstanbul, 2009.

Zikri TURAN, Türk Dilinde Yer Ödünçlemesi, Dünya Dili Türkçe Sempozyumu,

Leyla KARAHAN, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yay., İstanbul, 2006.

Lars JOHANSON, Çev.: Nurettimn DEMİR, Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler, TDK Yay., Ankara, 2007.

Leyla KARAHAN, Türk Dili Üzerine İncelemeler, Akçağ Yay., Ankara, 2011.

Kerime ÜSTÜNOVA, “Cümle Çözümlemelerinde Yüzey Yapı - Derin Yapı İlişkileri”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, S. 563,1998.

Ömer DEMİRCAN, Devrik Tümce ve Odaklama, Der Yayınları, İstanbul, 2009.

Doğan AKSAN, Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK Yay., Ankara, 1995.

Bayrakdaroğlu, Emin. 1966. “Devrik Cümle Hastalığı”. Türk Dili İçin III, Türk Basınında Çıkan Türk Dili ile İlgili Makaleler. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, s. 66-70.

Kaare, Grönbech; Türkçenin Yapısı. Çev. Mehmet Akalın. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları.

DİLAÇAR, Agop, (1957), “Terim Nedir?” Türk Dili, c. IV, s. 60-78.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)