Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat ve İdeoloji YTE 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebiyat metinleri kimi zaman örtük kimi zaman doğrudan bir ideolojiden/ dünya görüşünden hareket eder. Edebî metinde ideolojinin yeri, ideoloji edebiyat ilişkisinin inceleneceği bu derste metinden hareketle ideolojiye gidilecektir. Türk edebiyatının özellikle Tanzimat sonrası batılı fikir akımlarından etkilendiği bilinmektedir. Bu etkinin metindeki yerini ve işlevini göstermek istiyoruz.

Dersin İçeriği

İdeoloji edebiyat ilişkisi
Manzum ve Mensur eserlerde ideoloji
Türk modernleşmesi ve ideolojiyle olan ilişkisi
Tanzimat ideolojisinin edebi eserdeki yeri
Erken Cumhuriyet dönemi eserlerinde ideoloji
Batıcılık ve edebi esere yansımaları,
Kemalizm, Milliyetçilik düşüncesinin edebi eserdeki yeri
Marksizm ve Toplumcu gerçekçilik
Varoluşçuluk, Bergson ve etkisi
Oryantalizm Türk romanındaki etkileri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdeoloji Nedir? Kavramsal Bir çerçeve çizme denemesi, felsefe, din,ahlak arasında ideoloji
2 Edebiyatın ideolojiyle olan ilişkisi: Estetik değer üretmede ideolojinin katkısı nedir? Edebi eserde ideoloji, edebiyat metinlerinde ideolojik aygıtların göstergeleri
3 Entelektüel, aydın, fikir adamı, bilim adamı, burjuva, dünya görüşü kavramlarına daha yakından bakmak
4 Marx ve Weber ideolojisi Ahmet Hamdi Tanpınar ve Marksizm,
5 Varoloşculuk: Sartre, Bergson, Heidegger: Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde Bergson Etklisi
6 Freud ve düşüncesinin edebi esere yaptığı etkiler: Bilinçaltı kavramı
7 Nietzsce düşüncesi ve etkileri
8 Derrida ve Yapıbozum: Felseden Edebiyata
9 Hegel Estetiği ve temel hareket noktaları
10 Kolonyalizm ve postkolonyalizm, Türk edebiyatından örnekler
11 Oryantalizm, Selforyantalizm, Orhan Pamuk’un eserlerinde Oryantalizm
12 Cumhuriyet Dönemi edebi eserlerinde ideoloji, güdümlü, tezli edebiyat metinleri: Yaban, Vurun Kahpeye, Yeşil Gece
13 Necip Fazıl, Sezai karakoç ve İslam düşüncesi
14 Kemal Tahir ve Batılılaşma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Şerif Mardin, İdeoloji,
Şerif Mardin, Siyasal ve Sosyal Bilimler
Edward Said, Oryantalizm,
Cemil Meriç, Mağaradakiler,
Cemil Meriç, Umrandan Uygarlığa
Hilmi Yavuz, Kültür Üzerine
Hilmi Yavuz, Felsefe Üzerine
Lan Almod, Yeni Oryantalistler
Terry Eagleton, ideoloji
Terry Eagleton, Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi
Terry Eagleton, Estetiğin ideolojisi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6