Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klâsik Türk Edebiyatı-Zirve Eserler ETE 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîlerin ayrıntılı bir şekilde ele alınıp tanıtılması.

Dersin İçeriği

Klasik Türk Edebiyatının zirve eserlerinden (şâheserlerinden) kabul edilmelerine rağmen, lisans döneminin şartları gereği üzerlerinde yeterince durulamayan Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk mesnevîlerinin biçim, dil-üslup, içerik vb. özellikleri bakımından ayrıntılı ve karşılaştırmalı bir şekilde ele alınması, şairlerinin etkilendikleri ve etkiledikleri şairler ile eserler üzerinde ayrıntılı bir şekilde durulması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk konulu mesneviler hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Fuzûlî’nin edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Leylâ ile Mecnûn mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Leylâ ile Mecnûn adlı mesnevinin kaynağını ve edebiyatımızdaki ilk örneklerini bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn’u yazarken yararlandığı, etkilendiği veya örnek aldığı şair ve eserleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Leylâ ile Mecnûn’un biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Leylâ ile Mecnûn’un etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. Anlatım,
7 Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Hüsn ü Aşk mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap,
8 Hüsn ü Aşk’ın yazılış sebebi ile etkilendiği öne sürülen eser ve kaynaklar hakkında bilgi sahidir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
9 Hüsn ü Aşk’ın biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
10 Hüsn ü Aşk’a yazılan nazireler hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap,
11 Hüsn ü Aşk’ın etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk mesnevileri. Prof. Dr İsmail Ünver’in “Mesnevî” adlı makalesinin “Çift Kahramanlı Aşk Mesnevileri” bölümünün incelenmesi.
2 Fuzûlî’nin edebî kişiliği, şairliği ve mesnevileri.
3 Leylâ ile Mecnûn mesnevîsinin Arap ve Türk edebiyatlarındaki ilk örnekleri.
4 Fuzûlî’nin eserini yazarken etkilendiği şair ve eserler ile mesnevîsinin biçim özellikleri. Prof. Dr. Pervin Çapan’ın Mesneviye Düşen Aşklar-Ali Şîr Nevâî ve Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Mesnevîlerinin Karşılaştırılması, Muğla 1999 adlı doçentlik takdim tezinin İSAM Ktp.den incelenmesi.
5 Leylâ ile Mecnûn’un içerik, dil ve üslûp ile diğer özellikleri.
6 Leylâ ile Mecnûn’un günümüz edebiyatına etkileri ve eser üzerine yapılan çalışmalar.
7 Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, şairliği ve Hüsn ü Aşk.
8 Hüsn ü Aşk mesnevîsinin yazılma sebebi ve şairin eserini yazarken etkilendiği, yararlandığı öne sürülen şair ve eserler. Abdülbâkî Gölpınarlı’nın Hüsn ü Aşk, İstanbul 1968 adlı çalışmasının ilgili bölümünün incelenmesi.
9 ARA SINAV
10 Hüsn ü Aşk’ın biçim ve içerik özellikleri.
11 Hüsn ü Aşk’ın dil ve üslûp ile diğer özellikleri.
12 Hüsn ü Aşk’a yazılan nazîrelerin özellikleri.
13 Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi.
14 Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay), Dergah Yayınları, İstanbul 1975,
2. İsmail Ünver, "Mesnevi", Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı-II, Sayı: 215-216-217 (Temmuz-Ağustos 1986), s.439-440, ss.439-563,
3. İsmail Ünver, “Fuzûlî’nin İki Mesnevîsinde Nizâmî Etkisi”, Türkoloji Dergisi, IX, Ankara 1992, s. 21-30.
4. Beşir Ayvazoğlu, Şeyh Gâlip Kitabı, İBB Yayınları, İstanbul 1995,
5. Mehmet Kahraman, “Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Romanı”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 3, Konya 1997, s. 181-186,
6. Fuzûlî, Leylâ ve Mecnûn (Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan), İstanbul 2002,
7. Ahmet Doğan, “Hüsn ü Aşk’ta Kuyu Sembolü”, Milli Folklor, yıl: 17, S. 68, Ankara 2005,
8. Necmettin Türinay, “Klâsik Hikâye ve Hüsn ü Aşk”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, MEB Yayınları, yıl:7 , S. 77-78, Ankara 2006,
9. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan), Yelkenli Yayınları, İstanbul 2010,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. X
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
3. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 6