Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Osmanlı Türkçesi Metinleri ETD 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Osmanlı Türkçesi gramer ve metin derslerini Lisans düzeyinde almış olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OZAN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eski Anadolu Türkçesi döneminden Klasik Osmanlı Türkçesi dönemine geçişten Yenileşme (Batılılaşma) Dönemi Osmanlı Türkçesi Metinlerinden hareketle Osmanlı Türkçesi Metinleri üzerinde uygumla yaparak bilgi sahibi yapmak.

Dersin İçeriği

EAT ile Osmanlı Türkçelerinin Mukayesesi, Başlangıç Dönemi Osmanlı Türkçesi Özellikleri, Klasik Dönem Osmanlı Türkçesi Özellikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Türkçesi özelliklerini tanıma Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanıma Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuma Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Beyliğinin ilk dönemlerinde yetişmiş şair ve yazarlar Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, 13. baskı Alfa yay. İst. 1994, 232+175 s. adlı kitap incelenecek
2 15. yy. edebi metinlerinin okunması, çeviri yazıya aktarılması
3 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde dil ve üslup çalışması
4 15. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
5 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
6 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
7 16. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
8 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
9 Ara Sınav
10 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
11 17. yy. edebi metinlerinin üzerinde gramer çalışması
12 15.yy.- 17.yy. metinlerinin ses özellikleri bakımından mukayesesi
13 15.yy.- 17.yy. metinlerinin söz varlığı açısından mukayesesi
14 15.yy.- 17.yy. metinlerinin gramer özellikleri açısından mukayesesi
Kaynaklar
Ders Notu

Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

1- Mustafa Özkan, TÜRK Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İST. 1995, 751 S.
2- Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, 13. baskı Alfa yay. İst. 1994, 232+175 s.
3- Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 2, Kitabevi yay., İst. 2005, 216+206 s.
4- Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri 2 Akçağ yay. 2. baskı, Ank. 1997, 256+317 s.
5- Muhammet Ali Emen, Osmanlıca Müfredat, Hayret Neşriyat, 3. baskı, İst. 2003, 170+ 101 s.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6