Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Belagat: Meani ADB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET BOSTANCI,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Arap dili belagatının önemli bir bölümü olan meani kısmını tanıtmak
Dersin İçeriği Haber ve inşa üslupları, Talebî ve gayrı talebî inşa; Emir, nehiy, İstifham, temenni, Kasr üslupları; Fasıl, Vasıl, İcaz, İtnab, Musavat konuları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Haberin maksatlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fesahat-belagat-üslup kavramları
2 Meani ilmi
3 Haber ve inşa kavramları
4 Haberin çeşitleri
5 Haberin muktezaz-zahirin dışında çıkması
6 Talebî ve gayrı talebî inşa
7 Emir, nehiy
8 İstifham, temenni
9 Kasr üslubu
10 Fasıl
11 Vasıl
12 İcaz
13 İtnab
14 Musavat
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abdülkahir el-Cürcânî, Delâilül-icâz, Kahire 1992
Abdülkahir el-Cürcânî, Esrârül-Belâğa, Kahire 1991
el-Hatîb el-Kazvînî, el-Îzâh fî ulûmil-belâğa, Beyrut 1980
Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984
Ali el-Cârim ve Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996
Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6